آشنایی با قلعه آگودا در شهر گوا هند

جاذبه‌های گردشگری گوا
آشنایی با قلعه آگودا در شهر گوا هند

کشور پهناور هند با داشتن جذابیت‌های فراوان همواره به عنوان یکی از گزینه‌های اول از نظر مقصد گردشگری شناخته می‌شود. به طوری که هر یک از شهرهای آن به نحوی توجه مسافران را به خود جلب می‌کند. از جمله یکی از توریستی‌ترین شهرهای آن شهر ساحلی و زیبای گوا می‌باشد. در این سفر شما می‌توانید از تفریحات ساحلی، بناهای تاریخی و طبیعت زیبای آن نهایت استفاده را بکنید. یکی از این مکان‌ها که مورد پسند اکثر مسافران تور هند در شهر گوا می‌باشد قلعه آگودا است. مطالب این مقاله را دنبال کنید تا با جزئیات و جذابیت‌های بیشتر این قلعه قدیمی هندی بیشتر آشنا شوید.

 

قلعه آگوادا، معروف به قلعه پرتغالی‌ها

قلعه‌ها یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهرهای هند می‌باشند. یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین این قلعه‌ها با نام قلعه آگودا در شهر گوا واقع شده است. البته بسیاری از بومیان این قلعه نظامی را با نام قلعه پرتغالی نیز می‌شناسند. علت این نامگذاری ساخته شدن این قلعه توسط پرتغالی‌ها در دوران استعمار هند به دست آنان بوده است. آنچه بیشتر از هر چیزی این دژ نظامی را معروف کرده موقعیت مکانی آن می‌باشد. چرا که در کنار دریا واقع شده و این امتیاز بزرگی برای ارتش در آن دوران محسوب می‌شد. به طور دقیق‌تر این قلعه در فاصله ۱۸ کیلومتری از پانچی واقع شده است. این قلعه عظیم در طول تاریخ هندی‌ها نقش بسیار مهمی را به منظور برقراری امنیت و محافظت از خاک‌های آن ایفا می‌کرد.

 

جزایر شگفت‌انگیز هند برای تعطیلاتی خاطره‌انگیز

تاریخچه قلعه آگودا

قلعه آگودا که نام دیگر آن قلعه پرتغالی‌ها است در سال ۱۶۱۲ در جوار رودخانه‌ای به نام ماندویو در شهر گوا ساخته شد. هدف اصلی از ساخت این قلعه با عظمت ایجاد یک سیستم دفاعی قوی برای پرتغالی‌ها بود. چرا که در آن زمان‌ها پرتغالی‌ها زمین‌های این کشور را به استعمار خود گرفته بودند. علاوه بر قرار گرفتن قلعه آگودا در کنار دریا می‌توان به مجهز بودن آن به یک جبهه شیبدار در امتداد دریا اشاره کرد. در نتیجه کشتی‌ها می‌توانستند به راحتی ذخایر خود را از طریق نزدیک شدن به آن پر کنند.

از ویژگی‌های دیگر قلعه آگودا می‌توان به مجهز بودن آن به یک فانوس دریایی چهار طبقه اشاره کرد. این فانوس دریایی در سال ۱۸۶۴ ساخته شده است که قدیمی‌ترین فانوس موجود در آسیا است. البته امروزه این فانوس از کار افتاده و یک فانوس جدید‌تر به جای آن جایگزین شده است. فانوس قدیمی تا سال‌های ۱۹۷۶ به منظور راهنما و روشن کردن مسیر کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. به طوری که امروزه به یکی از مهم‌ترین بخش‌های قلعه جهت بازدید توریست‌ها در تور گوا تبدیل شده است. این فانوس از معماری بسیار جالبی برخوردار می‌باشد.

سبک معماری قلعه آگودا

از آنجایی که قلعه آگودا یکی از قلعه‌های مختص پرتغالی بود سبک معماری آن نیز به شیوه پرتغالی‌های آن دوران ساخته شده است. به این صورت که دارای بنایی به شکل مربع می‌باشد. سه گوشه آن به توپخانه و یک گوشه آن به دروازه قلعه تعلق دارد. گوشه‌های مربوط به توپخانه به شکل بسیار محکمی محافظت می‌شوند. تجهیزات این توپخانه‌ها به قدری عظیم و زیاد هستند که هر یک از آن‌ها حدود ۲۰۰ توپ را در خود جای می‌دهند و این رقم بسیار بالایی برای یک توپخانه محسوب می‌شود. دیوارهای قلعه آگودا بسیار محکم بوده و به صورت دو جداره طراحی و ساخته شده‌اند. این دیوارها مزیت بزرگی برای قلعه به شمار می‌آمدند. زیرا در صورت شکسته شدن یکی از آن‌ها توسط دشمن امکان دستیابی به درون قلعه وجود نداشت. اصلی‌ترین هدف از بنا کردن این قلعه دفاع در برابر دشمنان هلندی و مارات‌ها بود.

 

بهترین شهرهای هند برای خوردن تندترین غذاها!

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به قلعه آگوادا

یکی از بزرگترین مزیت‌های بازدید از قلعه آگودا نزدیک بودن آن به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری جذاب گوا است. چرا که با رفتن به سمت آن می‌توانید از مکان‌های زیر نیز دیدن کنید:

  • ساحل سینکوریم (Sinquerim Beach)، در فاصله ۱.۵ کیلومتری قلعه آگودا قرار گرفته و مکانی فوق العاده برای ماهیگیری و تفریحات آبی است.
  • ساحل کندولیم (Candolim Beach)، در فاصله ۲ کیلومتری قلعه آگودا قرار گرفته و مکانی زیبا و دنج برای پیاده روی و گردش در اطراف ساحل است.
  • کلیسای بانوی معصوم (Church of Lady Immaculate Conception)، در فاصله ۱۶ کیلومتری از قلعه آگودا واقع شده و یکی از بناهای مذهبی و تاریخی معروف در شهر گوا می‌باشد.

۲۱ آبان ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 01 تیر 1401)

نظرات کاربران