سوغاتی‌های سنتی سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
سوغاتی‌های سنتی سریلانکا

هرگز سفری بدون خرید سوغاتی کامل نخواهد بود مخصوصا جایی مثل سریلانکا که دارای فرهنگ و تاریخی غنی و تمدنی کهن است. بنابراین پس از لذت بردن از آب و هوای استوایی، سواحل زیبا و غذاهای دلپذیر، باید تکه‌ای از این کشور را به یادگار با خود به خانه ببرید. تور سریلانکا پر از تجارب جذاب استوایی و بومی بوده و جاذبه‌های فرهنگی زیادی با خود به همراه دارد. شما می‌توانید همچون محلی‌ها لباس بپوشید، زیورآلات رنگی و پر صدا بپوشید، پارچه‌های نفیس بخرید و چیزهایی برای عزیزان‌تان ببرید.

 

ساری و سارافون

لباس محلی و سنتی مردم سریلانکا شامل ساری برای خانم‌ها و سارافون برای مردان می‌شود. البته برخی از زنان از سارافون هم استفاده می‌کنند اما به صورت ست تونیک شلوار و کاملا متناسب با هم. در کلمبو و سایر نقاط سریلانکا جاهای زیادی وجود دارد که می‌توانید این لباس‌های جذاب را تهیه کنید اما بهترین مکان برای خرید معتبرترین ساری‌ها فروشگاه Barefoot است که برندی شناخته شده و معتبر برای خرید لباس‌های محلی محسوب می‌شود. طراح موسس آن باربارا سانسونی با استفاده از طرح‌های هندسی پارچه‌های لوکس و هنرمندانه و به شدت خیره کننده‌ای ایجاد می‌کند. همچنین برند قدیمی و معتبر Selyn Fair Trade که بنیانگذار آن Sandra Wanduragala در سال ۱۹۹۱ در گاراژ خود فعالیت حرفه‌ایش را آغاز کرد نیز از دیگر برندهای برتر و شناخته شده است.

 

اقامت در بهترین هتل‌های سریلانکا

زیورآلات و جواهرات سریلانکا

سنگ ماه و یاقوت کبود به حدی در سریلانکا محبوب هستند که سفر به  این کشور بدون خرید یکی از آن‌ها هرگز سفری کامل نخواهد بود. برخی از این سنگ‌ها در راتناپورا در قسمت جنوب شرقی سریلانکا استخراج می‌شوند و بسیاری دیگر هم به کشور وارد می‌شوند. شهر کوچک گاله یکی از مشهورترین نقاط سریلانکا برای خرید سنگ‌ها و جواهرات زیبا است. این شهر با بسیاری از فروشگاه‌های جواهر فروشی پر شده که می‌توانند شما را سحر خود کنند. اگر به گاله رفتید فراموش نکنید حتما از مهارت‌های چانه زنی استفاده کنید. البته بسیاری از جواهرسازی‌های مدرن و معاصر دارای فروشگاه‌های آنلاینی هستند که هر کجای سریلانکا باشید محصولات را به دست شما می‌رسانند. همچنین فروشگاهی مثل Barefoot نیز برخی از این کارهای زیبا و گران را برای فروش عرضه می‌کند.

وسایل دستبافت سریلانکا

هندلوم یک ابزار دستی سنتی است که از دوران باستان در سریلانکا توسط زنان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. متداول‌ترین موادی که زنان برای ایجاد دست بافت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند پنبه و ابریشم است. ساری‌ها و سارافون‌های دستبافت به خودی خود می‌توانند یک اثر هنری چشمگیر باشند مخصوصا این که نخ‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند. فروشگاه‌هایی همچون Barefoot و Selyn وسایل دست ساز خانگی مانند سفره و دستمال، ساخته شده توسط تعاونی‌های زن در اطراف جزیره را می‌فروشند که می‌توانید با رفتن به یکی از آن‌ها این لوازم را به راحتی تهیه کنید.

 

کشف طعمی تازه در سفر به سریلانکا

کنده کاری‌های سنگ ماه

معابد بودایی در سریلانکا، به ویژه معابد آنوراداپورا و پولوناروا، دارای یک پله سنگ تراشیده و هلال ماه شکل در ورودی هستند. این سنگ‌ها سنگ ماه نامیده می‌شود و آن‌ها قرن‌ها به عنوان تصاویر مذهبی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. معمولا روی این سنگ‌ها تصاویر مختلفی از مراحل زندگی حک شده و نقوش دیگری همچون گل نیلوفر آبی، حیوانات مختلف مانند قوها، فیل‌ها، شیر، اسب و گاو نیز رایج است. سنگ ماه اکنون در ابعاد کوچک به عنوان سوغاتی برای گردشگران ساخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در سنگ آهک یا چوب، در اندازه‌های مختلف یافت.

مجسمه‌های بودا و فیل

در سراسر سریلانکا فروشگاه‌های دولتی سوغاتی به نام لاکسالا (Laksala) وجود دارد که بازدید کنندگان می‌توانند مجسمه‌هایی از بودا، فیل های رنگی، طاووس و پلنگ خریداری کرده و با خودشان به منزل ببرند. لاکسالا بهترین فروشگاه برای صنایع دستی سنتی است و در کلمبو و همچنین شهرهای بزرگ دیگر این جزیره چند شعبه فعال دارد که گردشگران به آن‌ها می‌روند و چیزهای جذاب خریداری می‌کنند. این مجسمه‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما برای سوغاتی قطعا اندازه‌های کوچک بهتر هستند. به علاوه شما می‌توانید به جاده پارادایس جایی که فروشندگان مجسمه‌های دست ساز و سوغاتی فروشی‌ها قرار دارند بروید و در دنیای جذاب و رنگی آن‌ها غرق شوید. بیشتر این مغازه‌های سوغات فروشی چهره‌های چوبی بودا و فیل‌های نقاشی شده را می‌فروشند که می‌توانید بخرید.

 

قطار معروف کندی به الا در سریلانکا

چای سریلانکا

دور تا دور سریلانکا ارتفاعات تپه‌ای سبزی وجود دارد که با مزارع چای پوشیده شده‌اند. به همین ترتیب فروشگاه‌های چای بسیاری وجود دارد که یکی از یکی بهتر و باکیفیت‌تر، بسته‌های چای در اندازه و عطرهای مختلفی به فروش می‌رسانند که در نوع خود انتخابی عالی برای سوغاتی هستند. معروف‌ترین برندهای چای Dilmah ، Mackwoods و Teaeli هستند که طرفداران بسیاری دارند. چای سنتی سریلانکا، چای سیاه است که بسته به ارتفاعی که در آن رشد می‌کند، انواع مختلفی دارد.

ادویه‌جات سریلانکا

ادویه جات را می‌توان در تمام غذاهای سریلانکا یافت، تا جایی که یک وعده برنج و کاری می‌تواند بیش از هشت ادویه در آن داشته باشد. بهترین جاها برای خرید این ادویه‌های معطر محلی بازارهای محلی جاهایی مثل پتا یا کندی است. یکی از مشهورترین ادویه‌های سریلانکا دارچین سریلانکایی است که به خاطر کیفیت بالا و طعم تندش بسیار محبوب و شناخته شده است.   

 

برترین فعالیت‌ها در بنتوتا، سریلانکا

                                                   

۱۲ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران