گردش، بازدید و خرید فیروزه از مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گردش، بازدید و خرید فیروزه از مشهد

مشهد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای ایران، هر ساله گردشگران زیادی را به خود می‌بیند که برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و زیارت حرم امام رضا به این شهر می‌آیند. در میان این همهمه و علاقه گردشگرها برای خرید و بازدید از مناظر اطراف، در صورتی که با تور مشهد به این شهر پر از رنگ و شعر سفر می‌کنید، بهتر است گشت و گذاری هم در یک روستای قدیمی با بیش از هزار و دویست نفر جمعیت به نام روستای معدن، در ۳۵ کیلومتری شهرستان فیروزه داشته باشید. شاید هم دلتان بخواهد برای خود یک سنگ فیروزه یا جواهری با این سنگ زیبا بخرید و با خود به یادگار ببرید.


روستای معدن

روستای معدن منطقه‌ای برای استخراج یکی از اصیل‌ترین و مرغوب‌ترین سنگ‌های جهان، فیروزه به شمار می‌رود که در نزدیکی شهر نیشابور واقع شده است. به طوری که آوازه این شهر و سنگ‌های با کیفیتش به نقاط مختلف جهان رسیده و برخی از سنگ‌شناسان و جواهرسازان ایران را به شهرت سنگ فیروزه می‌شناسند. به هنگام گشت در دل کوه این روستا پس از گذر از تونل‌های تاریک که ارتفاع آن‌ها کمتر از دو متر است، رگه‌های سبز و آبی رنگی را بر روی دیواره‌ها خواهید دید که چشمتان را به خود خیره می‌کند. این معدن پس از هفت هزار سال، همچنان در دل کوه‌های روستا معدن، قدیمی‌ترین معدن فیروزه جهان محسوب می‌شود. فیروزه نیشابور یکی از ۲۲ سنگ قیمتی کشف شده در خراسان رضوی است.

 

در مشهد چه سوغاتی را از کجا بخریم؟

 

دسترسی به روستای معدن فیروزه

معدن فیروزه نیشابور در شمال شرق ایران، استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور واقع شده که شما برای بازدید از آن می‌بایست به سمت شهر فیروزه حرکت کنید و پس از عبور از روستای معدن از مسیر جاده برزنون به فاصله ۵۵ کیلومتر به سمت شمال غرب نیشابور در مختصات E58, 23 و N36, 25 رانندگی کنید تا بتوانید به عنوان یک گردشگر با پرداخت مبلغ ورودی از این معدن بازدید نمایید.

 

گردشگری، صنایع دستی و سوغات فیروزه

بنا به اعلام داوران شورای جهانی صنایع دستی در چند سال‌ اخیر، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با نظر مدیران مربوطه در چهار منطقه اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و آفریقا، مشهد را به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی انتخاب کردند. همچنین از میان ۹ کشور دنیا که دارای معدن فیروزه هستند، ایران یکی از به‌نام‌ترین و مرغوب‌ترین فیروزه‌ها را در دل خود جای داده است. شاید برای گردشگران جالب باشد که بدانند در سال ۱۳۹۳ معدن فیروزه نیشابور به عنوان معدن گردشگری ایران معرفی شد و این امکان برای افراد فراهم شده است که با پرداخت مبلغ ورودی بتوانند از تونل‌های این معدن بازدید کنند.

 

معرفی مرکز خرید خورشید مشهد

 

مراکز خرید فیروزه

برای خرید این سنگ ارزشمند در مشهد می‌توانید به مراکز خرید مختلفی مراجعه کرده و زیباترین آن را برای خود انتخاب کنید و یا به عنوان یکی از بهترین سوغاتی‌های مشهد همراه خود به ارمغان ببرید. جالب است بدانید حتی یکی از مراکز خرید به این اسم در شهر نام‌گذاری شده است. مرکز خرید فیروزه در مشهد، بهترین فروشگاه برای خرید سوغاتی است. این مرکز خرید یکی از ارزان‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌ها برای خرید انواع پوشاک، کیف و کفش است. البته که اصلی‌ترین خرید شما فیروزه خواهد بود. چرا که انواع انگشتر، گوشواره، تسبیح و زیورآلات مختلفی که از سنگ‌های فیروزه ساخته شده‌اند، در این مرکز خرید با قیمت مناسب‌تری به فروش می‌رسند.

 

جاذبه‌های اطراف منطقه معدن فیروزه

پس از بازدید از معدن، در صورتی که اهل گشت و گذار و ماجراجویی هستید، بهتر است بدانید در نزدیکی این منطقه یک غار و آبشار زیبایی وجود دارد که می‌تواند مقصد بعدی شما باشد. در شمال غربی نیشابور، روستای درخت جوز، یک غار زیبا با نام غار سرنی سال‌ها پیش کشف شد که فقط بخشی از آن برای بازدید عموم باز است. به این دلیل که در داخل غار حوضچه‌های آبی وجود دارند که امکان پیش‌روی بدون تجهیزات را به بازدیدکنندگان نمی‌دهد. این غار توسط کوهنوردان و غارنوردان بررسی شده و آن را به عنوان بزرگترین غار آبی خراسان شناخته‌اند. پس از راهپیمایی داخل این غار می‌توانید سری به طبیعت زده و از آبشار بار نیشابور دیدن کنید و از صدای دلنشین آب لذت ببرید.

 

برج گلشن و مرکز خرید آرمیتاژ در مشهد

۰۴ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران