بهترین سواحل باتومی را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری باتومی
بهترین سواحل باتومی را بشناسید

مدت‌هاست که باتومی خود را از سایه‌ی تفلیس بیرون آورده و حالا به یک مقصد گردشگری بسیار پرطرفدار در تور گرجستان بدل شده است. این شهر ساحلی نسبتا کوچک با سواحل دیدنی، برج‌های زیبا و محیط دوست داشتنی و شادی که دارد، سالانه هزاران هزار گردشگر را مجاب می‌کند تا در تعطیلات خود، تور باتومی را برای سفر انتخاب نمایند. بخش زیادی از سفرهای به این گوشه از گرجستان در ایام تابستان اتفاق می‌افتد، زمانی که توریست‌های می‌توانند تنی به آب زده و از سواحل دریای سیاه لذت ببرند. اما بهترینِ این سواحل کدام‌ها هستند؟ همراه ما باشید تا آن‌ها را در ادامه‌ی این نوشته به شما معرفی نماییم.

 

ویژگی‌های سواحل باتومی

باتومی شهری بندری در کرانه‌ی دریای سیاه است و بر خلاف بسیاری از مقاصد ساحلی آشنا که حال و هوای گرمسیری دارند، برای شنا و آبتنی در سواحل این شهر، حتما در فصل تابستان باید به آن‌جا بروید. نوار ساحلی باتومی در بخش‌های مختلف، متفاوت بوده و این باعث شده در جایی، ساحلی زیبا با ماسه‌های طلایی را ببینید و در جایی دیگر ساحلی صخره‌ای را مشاهده کنید. از نظر امکانات نیز شرایط سواحل شبیه به هم نیستند اما در مجموع، سواحل شهری باتومی بسیار مجهز بوده و کاملا برای میزبانی از توریست‌ها آماده هستند.

 

بهترین زمان برای سفر به باتومی

مرفی بهترین و زیباترین سواحل باتومی

ساحل شهری باتومی

خیلی از سواحل شهری تنها شلوغ هستند و ویژگی خاصی ندارند اما ساحل شهری باتومی به واقع یکی از بهترین سواحل این شهر است که درست در مرکز شهر قرار گرفته، ۷ کیلومتر طول دارد و با ۳۰ متر عرض، فضایی بزرگ را به وجود می‌آورد. بخشی از این ساحل زیبا به پارک اصلی و برج الفبا ختم می‌شود و بخشی دیگر در نزدیکی هتل‌های بزرگ قرار گرفته است اما مهم‌تر از همه این که دسترسی به آن‌جا خیلی ساده است و همچنین امکانات کاملی برای توریست‌ها در آن‌جا تهیه دیده شده که شامل تخت‌ها، آفتابگیر، اتاق تعویض لباس، سرویس بهداشتی و ... شده و غذاخوری‌ها، رستوران‌ها و بارهای مختلفی نیز در همان حوالی هستند.

ساحل آب نسبتا تمیزی دارد، مخصوصا اگر صبح زود به آن‌جا برسید. این مکان همه روزه با استفاده از دستگاه‌های مخصوص تمیز می‌شود. البته بزرگی این ساحل باعث شده تا در بالاترین پیک سفرهای تابستانی به باتومی نیز، هر زمان که به این محل بروید، بتوانید جایی برای نشستن پیدا کنید. امتیازات مثبت زیادی در مورد این مکان وجود دارد اما از نکات منفی مهم آن باید به وجود سنگریزه در شن‌های ساحل اشاره کرد. ورودی ساحل نیز کاملا رایگان است اما برای آفتاب گیر و تخت، باید مبلغی بین ۲ تا ۴ لاری برای یک روز کامل را هزینه کنید. نکته آخر این که ساحل ۷ کیلومتری باتومی به ۶ بخش تقسیم شده که هر کدام بسته به نزدیکی به قسمتی از شهر نام‌گذاری شده‌اند. برج الفبا، بخش مرکزی، هتل هیلتون، بخش ساختمان‌های جدید، بلوار جدید و ساحل حیات وحش این موارد هستند. بخش مرکزی بهترین مکان برای نزدیکی به کافه‌ها و رستوران‌ها و امکانات شهری است و بخش آخر نیز به خاطر جمعیت کم‌تری که به آن‌جا می‌روند، فضای آرام‌تری دارد.

ساحل اورکی

بر خلاف ساحل شهری باتومی، اورکی یک ساحل شنی بسیار زیبا به رنگ مشکی است که قدم زدن روی آن آرامشی بی‌نظیر دارد. این را در نظر داشته باشید که جز ساحل شهری، باقی سواحل باتومی در فاصله‌ی نسبتا زیادی از مرکز شهر واقع شده‌اند و این ساحل نیز چیزی نزدیک به ۵۰ کیلومتر با مرکز باتومی فاصله دارد و در نزدیکی دهکده‌ای به همین نام قرار گرفته است. با این حال با توجه به وجود مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های زیادی که شما را به آن‌جاها می‌برند، رفتن به سواحلی که از آن‌ها یاد می‌کنیم بسیار ساده خواهد بود.

ساحل اورکی یک ویژگی کاملا منحصر به فرد دارد و آن هم همین شن‌های مشکی رنگ بوده که خاصیت آهنربایی دارند و بسیاری بر این عقیده هستند که این شن‌ها تاثیر مثبتی در درمان بیماری‌های قلبی، ریه، سیستم عصبی و ... داشته و ایمنی بدن را بالا می‌برد. در طول تابستان دمای شن این ساحل بسیار بالا رفته و تا ۵۰ درجه هم می‌رسد و بهتر است که حتما با خود کفش یا دمپایی مناسب داشته باشید. آب دریا در این بخش از خط ساحلی دریای سیاه در طول تابستان گرم بوده و برای شنا امن است و انواع تفریحات آبی نیز در این محل تعبیه شده تا حسابی در آن‌جا خوش بگذرانید.

  • نکته مهم این که پیشنهاد می‌شود آن‌هایی که دچار مشکلات خونی، تومور و یا آسم هستند به سراغ این ساحل نروند.

 

۵ تجربه خاص در سفر به باتومی

ساحل کواریاتی

کواریاتی بسیار نزدیک‌تر به باتومی است و تنها ۱۵ کیلومتر از مرکز شهر فاصله داشته و در نزدیکی دهکده‌ای به همین نام قرار دارد. جایی درست در بین کوه‌های سارپی و گونیو که باعث شده یکی از زیباترین سواحل باتومی را در آن‌جا شاهد باشیم. این ساحل تنها یک کیلومتر طول دارد اما آبی شفاف را در جلوی خود می‌بینید و کوهی سرسبز و مملو از درختان پر پشت درست در پشت آن قرار گرفته و منظره‌ای شگفت‌انگیز را می سازد.

این ساحل دارای شن‌های نرم و طلایی است که به زیبایی آن‌جا می‌افزاید. همچنین در اطراف آن چندین هتل و ریزورت وجود داشته و از نظر کافه و رستوران و حتی مراکز تفریحی نیز همه چیز برای شما مهیا خواهد بود. اگر چه در مجموع این مکان ساحلی نسبتا آرام به حساب می‌آید که اصلا به اندازه‌ی ساحل شهری شلوغ نمی‌شود، با این حال در آن‌جا نیز انواع تفریحات آبی مهیا شده و شما می‌توانید خیلی ورزش‌های مختلف دریایی را در ساحل کواریاتی به انجام برسانید. همچنین این محل از محبوب‌ترین جاها برای غواصی در باتومی به حساب می‌آید و مراکز غواصی متعددی در آن محل هستند که تورهای مختلفی را به سایت‌های مختلف برای توریست‌ها ترتیب می‌دهند. همچون دیگر جاهای دنیا، برای شرکت در این تورهای غواصی عمومی، نیاز به دانش خاصی ندارید و بعد از چند دقیقه آموزش، به دریا می‌روید.

ساحل گونیو

این ساحل به خاطر قرار گیری در نزدیک قلع گونیو که از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم منطقه به حساب می‌آید، بسیار معروف بوده و خود ساحل را نیز به همین نام صدا می‌زنند. این ساحل نیز سنگیریزه‌ای بوده اما آب آن بسیار تمیز است و منظره‌ای زیبا از کوه‌های سرسبز را در اطراف خود می‌بیند.  امتیاز مثبت رفتن به ساحل گونیو، خلوت بودن آن‌جا و همین تمیزی و زیبایی منحصر به فردی است که آن‌جا برایتان به ارمغان می‌آورد.

در این جا خبری از تفریحات آبی نیست و مراکز تفریحی خاصی نیز در آن اطراف وجود ندارد. اما برای سفارش غذا و نوشیدنی چند جایی در آن محل پیدا می‌شود. در کل آرامش این محل به ندرت به هم می‌خورد و همین باعث می‌شود، ساحل گونیو را به کسانی پیشنهاد کنیم که به دنبال چنین آرامشی هستند و دوست دارند در فضایی زیبا، ساعاتی ذهن خود را خالی کرده و از گرمای آفتاب لذت ببرند.

 

سفر به باتومی همراه با کودکان

ساحل سارپی

این مکان در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده و اولین چیزی که در توصیف آن‌جا باید عنوان کرد، موج‌های بلند و آب بسیار تمیز و شفاف است. در بیشتر جاهای ساحل سارپی که در نزدیکی دهکده‌ای کوچک به همین نام قرار دارد، ساحل سنگریزه‌ای بوده و تخت‌ها و آفتاب‌گیرهای مختلف برای استراحت گردشگران وجود دارد. این تخت‌ها بین ۱ تا ۳ لاری برای یک روز اجاره داده می‌شود و همچنین آلاچیق‌هایی هم هستند که برای جمع‌های بزرگ، می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید.

بخش جذاب ساحل سارپی -جدا از زیبایی این مکان با کوه‌های جنگلی- صخره‌های نسبتا بلند در دل آب است که برای شیرجه زدن عالی هستند. اگر شنا بلد باشید، می‌توانید ساعت‌ها با رفتن بر روی این صخره‌ها و شیرجه در آب بسیار تمیز ساحل آرپی، روزی شاد را برای خود قدم بزنید. در اطراف ساحل، امکانات خیلی خوبی تهیه دیده شده که شامل چندین رستوران و کافه می‌شود. اما از نظر امکانات تفریحی، خبر زیادی در این منطقه نبوده و بیشتر گشت‌های دریایی برای توریست‌ها تدارک دیده شده است. همین باعث شده یک آرامش نسبتی و خوب در آن‌جا برپا باشد که خود برای خیلی‌های لذت بخش است.

 

معرفی پارک ۶ می در سفر به باتومی

ساحل بهشت سبز

یکی از خاص‌ترین جاهایی که در طول سفر به باتومی می‌توانید از آن دیدن کنید، همین ساحل بهشت سبز و البته منطقه‌ی زیبای اطراف آن است. در واقع پیشنهاد ما این است که در طول سفر، یک روز خود را به بودن در آن‌جا اختصاص دهید. اول از ساحل برایتان بگوییم که ساحلی شنی با عرض کم به حساب می‌آید و آبی شفاف را جلوی خود می‌بیند که تا فاصله‌ی نسبتا زیادی کم عمق بوده و برای آبتنی عالی است. جمعیت زیادی همیشه در ساحل بهشت سبز حضور ندارند اما هیچ گاه آن‌جا را خالی هم نمی‌بینید.

اما منطقه‌ی سرسبز و زیبایی که در کنار ساحل می‌بینید، یک باغ گیاه شناسی بزرگ و همچنین منطقه‌ای محافظت شده است که شامل فضای جنگلی فوق‌العاده جذاب و کوهستانی، برکه‌های مختلف و باغ‌های گل می‌شود. همین امر باعث شده تا آب و هوای این منطقه فوق‌العاده دلچسب باشد و شما هم در طول این سفر کوتاه به بیرون شهر، هم بتوانید در ساحلی استثنایی به آبتنی بپردازید و هم از یک باغ گیاه شناسی عالی و منطقه‌ای جنگلی دیدن نمایید. رفتن به خود ساحل کاملا رایگان است اما برای بازدید از باغ گیاه شناسی باید مبلغ ۸ لاری پرداخت کنید. بهشت سبز در باتومی بسیار محبوب است و انواع وسیله نقلیه عمومی برای رفتن به آن‌جا در نظر گرفته می‌شود.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران