راهنمای تور یک روزه از باکو به گوبا

جاذبه‌های گردشگری باکو
راهنمای تور یک روزه از باکو به گوبا

آذربایجان کشوری زیبا و کوچک است که تعداد زیادی از توریست‌ها، تور باکو را برای گشتن در این سرزمین انتخاب می‌کنند. البته که باکو زیبایی‌ها و جاذبه‌های بسیاری در خود دارد اما با توجه به مسافت نسبتا کوتاه پایتخت به خیلی از شهرهای زیبای باکو، پیشنهاد می‌کنیم تا اگر چند باری به آن‌جا رفته‌اید، یک بار پا را فراتر گذاشته و یک سفر یک روزه به شهرهای اطراف داشته باشید. گوبا از بسیاری جهات می‌تواند، گزینه‌ای عالی برای این تور یک روزه باشد. با ما همراه باشید، تا بیشتر از این شهر برایتان بگوییم.

 

گوبا، شهری زیبا نزدیک به باکو

گوبا شهری کوچک در شمال شرقی کوه شاهداغ و در استان کوبا خاکماز است که کمی بیشتر از ۱۶۸ کیلومتر با باگو فاصله داشته و از مرزهای روسیه نیز دور نیست. این مکان پر است از جاذبه‌های گردشگری و هر ساله محبوبیت آن نزد توریست‌ها بیشتر می‌شود و به خاطر فاصله‌ی نسبتا کم از پایتخت و زیبایی‌هایش، تعداد تورهایی که در فصول مختلف به آن‌جا برگزار می‌شود نیز رو به افزایش است. شهری که تنها ۲۳ هزار نفر جمعیت دارد اما در برخی از ماه‌های سال، تعداد خیلی زیادی توریست به خود می‌بیند.

 

پارک ملی هیرکان در آذربایجان

از جذابیت‌های گوبا در نزدیکی باکو می‌توان به آب و هوای بسیار عالی، مناطق جنگلی دلچسب، خط ساحلی دریای خزر، کوه‌هایی پوشیده از گل‌های زیبا و البته وجود ریزورت‌های متنوع و مراکز توریستی اشاره کرد. مهم‌ترین دلیل برای رفتن به گوبا، لذت بردن از طبیعت دلشنین این منطقه و بازدید از گونه‌های گیاهی متنوعی است که در این گوشه از آذربایجان رشد می‌کنند. در واقع این شهر آن‌قدر زیبا هست که در فصل‌های پاییز و بهار به مقصدی برای تعطیلات آخر هفته خود مردم باکو نیز بدل می‌شود و از دیگر شهرهای بزرگ آذربایجان نیز، مسافران زیادی به آن‌‌جا می‌روند.

البته فاصله‌ی موجود بین باکو و گوبا باعث می‌شود، از این محل بتوان در طی یک روز دیدن کرد و به شهر برگشت و با وجود اقامتگاه‌های مختلف، امکان اقامت در آن‌جا برای یک یا چند شب را هم دارید.

چطور از باکو به گوبا برویم

اغلب توریست‌هایی که در تور باکو می‌‌خواهند به گوبا بروند، در تورهای گروهی مخصوصی که برای این منطقه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. این تورها عموما ۱۲ ساعت یا کمی کم‌تر طول می‌کشند و شما با ون‌های مخصوص از مسیر جاده‌ای به این منطقه کوهستانی خواهید رفت که حدودا ۲۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. یک راهنمای انگلیسی زبان شما را همراهی کرده، نهار برایتان سرو می‌شود و شما به دیدن مهم‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری در گوبا خواهید رفت.

برای رفتن به گوبا دو راه پیش رو دارید. یا این که از طریق ترمینال اتوبوسرانی، از اتوبس‌های بین شهری استفاده کنید که هزینه‌ی بسیار پایین نزدیک به ۲ دلار برایتان خواهد داشت اما ۳ تا ۴ ساعت در راه خواهید بود یا این که مستقیما تاکسی به آن‌جا بگیرید که کمی بیش‌تر از دو ساعت در جاده هستید اما هزینه‌ای نزدیک به ۴۰ دلار باید پرداخت کنید.  البته اگر قرار باشد که ماشین بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. این که خودتان به صورت شخصی به گوبا بروید، از این جهت خوب است که آزادی عمل برای گشت و گذار دارید و اگر خواستید، می‌توانید شب را هم در آن‌جا بمانید اما رفتن با تورهای گردشگری، خیلی راحت‌تر خواهد بود.

 

آشنایی با پارک فیلارمونیک باکو

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری گوبا را در سفر بله باکو ببینیم

دهکده خینالیک (Khinaliq Village)، گوبا در نزدیکی باکو

این دهکده زیبا از نظر دسترسی، بهترین شرایط را در میان دیگر دهکده‌های کوهستانی گوبا دارد. همچنین این مکان، مرتفع‌ترین دهکده در در مرکز کوه‌های قفقاز بود، ارتفاع آن سبب شده بارها در مقابل هجوم نیروهای مختلف در امان بماند و زیبایی منحصر به فردی دارد که باعث می‌شود، حتما بازدید از آن‌جا را به شما توصیه کنیم.

گذشته این دهکده به دوره آلبانیایی‌ها بر می‌گردد و هنوز هم نشانه‌هایی از اقامت انسان‌ها در غارهای اطراف آن‌جا به چشم می‌خورد. همین تاریخ غنی باعث شده تا خینالیک یکی به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو لیست شده و یک نماد تاریخی برای دنیا به شمار بیاید. دهکده‌ای فوق‌العاده زیبا که در میان کوه‌های بلند قرار گرفته و رودخانه‌ای از کنارش می‌گذرد. به طور کلی، سرسبزی این منطقه به زیبایی آن‌جا می‌افزاید و به همین دلیل، بهار، بهترین زمان برای بازدید از آن‌جا خواهد بود.

دهکده قرمز (Red Village)، گوبا در نزدیک باکو

این دهکده چسبیده به رودخانه کودیلالی (Kudilai River) قرار گرفته و تنها جامعه‌ی یهودیان در مناطق کوهستانی قفقاز را در بر می‌گیرد. پیشینیان این یهودیان عموما در قرن پنجم میلادی از ایران مهاجرت کرده‌اند و به همین دلیل، زبان قالب مردمش فارسی است.

جدا از این که مردم این دهکده به زبانی کاملا متفاوت نسبت به دیگر جاهای آذربایجان سخن می‌گویند، خانه‌هایی با سقف‌های رنگی و رودخانه‌ای که به زیبایی‌های شهر افزوده، از دیگر جاذبه‌های شهر به حساب می‌آید. مردم دهکده قرمز، در بافت فرش تخصص دارند و فرش‌های دست‌بافت آن‌ها در آذربایجان معروف است.

 

آشنایی با چرخ و فلک چشم باکو

کارخانه فرش دست‌بافت گوبا (Guba Handmade Carpet Factory)  در نزدیکی باکو

گوبا به طور کلی یکی از بازارهای تاریخی فرش در آذربایجان به حساب آمده و از این منطقه، فرش‌های زیادی به شهرهای مختلف صادر می‌شود. فرش‌های تولید شده در این شهر، دارای طرح و نقشی منحصر به فرد است که از طبیعت الهام گرفته شده و دارای رنگ‌بندی زیبا و متنوع بوده و دارای الگوهای هندسی شبیه به فرش‌های ایرانی هستند. به طور کلی نشانه‌های فرش‌های ایرانی را به وضوح می‌توان در تولیدات دست‌بافت گوبا مشاهده کرد.

اما برای توریست‌های خارجی یکی از جاهای دیدنی در این شهر، بازدید از کارخانه‌ فرش‌ دست‌بافت بوده که در آن‌جا، فرش‌های ستنی به شکل‌های مختلف و در طرح‌های متنوع با دست بافته می‌شوند. البته این مکان فروشگاه مخصوص خود را نیز دارد تا بتوانید، فرش دلخواه خود را خریداری نمایید. اگر علاقه‌مند به دیدن فرش‌‌های تاریخی و ارزشمند هستید پیشنهاد می‌کنیم در بازگشت به پایتخت سری به موزه‌ی فرش باکو بزنید.

دریاچه چنلیبل (Chenlibel Lake)، گوبا در نزدیکی باکو

این دریاچه در نزدیکی دومین دهکده نوگادی در گوبا قرار گرفته و یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین جاهای گوبا است که می‌توانید به دیدنش بروید. البته این دریاچه در بین‌ توریست‌های تور باکو نیز محبوبیت زیادی دارد و خیلی از آن‌هایی که در سفر به باکو، سری به گوبا می‌زنند، حتما از آن‌جا نیز بازدید به عمل می‌آورند.

دریاچه چنلیبل با جنگلی فوق‌العاده زیبا و کوهستانی سرسبز محصور شده است و زیبایی کم‌نظیری دارد. این زیبایی در روزهای مه آلود، جلوه‌ای فوق‌العاده پیدا کرده و بازدید از آن‌جا را جذاب‌تر هم می‌ند. در کنار این دریاچه جاهایی برای صرف یک چای خوشمزه و لذت بردن از این طبیعت در نظر گرفته شده و قایق‌هایی نیز برای گردش در دریاچه وجود دارد. مردم آذربایجان در این دریاچه ماهیگیری نیز می‌کنند که البته این کار قوانین خاص خودش را دارد و خودسر نباید این کار را انجام دهید.

 

معرفی ۵ خیابان توریستی در باکو

جنگل قچرش (Qechresh Forest)، گوبا در نزدیکی باکو

قچرش یکی از بزرگ‌ترین دهکده‌ها در گوبا به حساب می‌آید اما حدودا ۱۲ کیلومتر از مرکز شهر دور است. بسیاری از خانه‌های قدیمی این دهکده بازسازی شده و حالا به مراکزی توریستی بدل شده‌اند اما با این حال، مهم‌ترین جاذبه‌های قچرش، جنگل نزدیک به آن‌جاست که به خاطر داشتن درختان میوه‌ی متنوع از جمله فندق، گردو، سیب، گلابی و درختان متعدد کاج و بسیاری دیگر، معروف بوده و البته چندین چشمه‌ی آب گرم نیز در آن‌جا وجود دارد.

حتی از نظر تنوع جانوری نیز، جنگل قچرش به خاطر داشتن گونه‌هایی همچون گرگ، غزال، روباه، خرس، خرگوش و ... نیز در این منطقه منحصر به فرد به حساب می‌آید. بازدید از جنگل قچرش اگر چه کمی وقت گیر است اما در کنار دریاچه، از جمله مهم‌ترین منابع‌ طبیعی گوبا به حساب می‌آیند.

آبشار آفورجا (Afurja Waterfall) ، گوبا در نزدیکی باکو

این آبشار از جمله زیباترین آبشارهای آذربایجان به حساب می‌آید و یکی از دیگر نقاط محبوب توریستی در گوبا است که خیلی‌ها در سفر به این منطقه از آن‌جا نیز بازدید می‌کنند. آبشار آفورجا در بخش‌های جنوبی گوبا واقع شده و ارتفاع آن به ۷۵ متر می‌رسد اما از نظر حجم آب، در بیشتر ماه‌های سال خیلی پربار نیست و بازدید از آن‌جا را هم به اولین‌ روزهای بهار باید موکول کنید که آبشار در بهترین حالت خود قرار دارد.

حتما موقع بازدید از آبشار آفورجا، دوربین عکاسی خود را همراه داشته باشید. ترکیب این آبشار، صخره‌ای که از آن می‌ریزد و فضای سبز اطرافش، یک لوکیشین عالی برای عکاسی را می‌سازد.

 

جاذبه‌های تاریخی شهر باکو

تنگلتی (Tengealti)، گوبا در نزدیکی باکو

اگر به دنبال یک منطقه سبز و دیدنی برای طبیعت گردی در میان دشت‌های کوهستانی می‌گردید، بهتر است به سراغ تنگلتی بروید. این منطقه همه چیز از دشت‌های بزرگ و سرسبز، رودخانه، چشم‌اندازهای زیبا و خیلی چیزهای دیگر دارد و دقیقا همان مناظری که در بازدید از گوبا انتظار دارید را برایتان برآورده می‌کند.

جاذبه‌های شهری گوبا در نزدیکی باکو

در خود گوبا نیز جاذبه‌های زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اگر اهل گشت و گذار در پارک هستید، حتما سری به پارک نظامی بزنید که فضای سبز بزرگ و زیبایی دارد و جزو پارک‌های معروف آذربایجان به حساب می‌آید. اما یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گوبا، مجموعه یادبود نسل کشی گوبا به حساب می‌آید. بنای مدرن این مجموعه در جایی قرار دارد که یک گور دسته جمعی به صورت اتفاقی در سال ۲۰۰۷ کشف شده بود. به گفته آذری‌ها، این کشتار به دست ارمنی‌ها و در سال ۱۹۱۸ انجام شده و در نهایت دولت نیز، تصمیم می‌گیرد این بنا را در آن‌جا بسازد.

 

بهترین هتل‌های شهر قدیمی باکو

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۶ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران