سفر به کاپادوکیا برای بار اولی‌ها (قسمت ۱)

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
سفر به کاپادوکیا برای بار اولی‌ها (قسمت ۱)

لحظه‌ای که به کاپادوکیا می‌رسید اصلا حس نمی‌کنید از اتوبوس پیاده می‌شوید بیشتر شبیه پیاده شدن از سفینه در جایی جز سطح زمین است. در واقع منظره بی‌نظیر دودکش‌های پری و خانه‌های قارچی بیشتر مانند ماجراجویی‌‌های تخیلی روی پرده سینما می‌ماند. تور کاپادوکیا سفر به دل افسانه‌هاست، سفر به انتهای داستان‌ها و به واقعیت پیوستن توهم و رویاست، شهری عجیب و مرموز با داستان‌های فراوان برای گفتن. اگر اهل ماجراجویی و خیال پردازی هستید این سفر مال شماست.

 

سخن ابتدایی

در شرایط کنونی جهانی شرایط سفر به نقاط مختلف دنیا مرتبا در حال تغییر و تحول است و به خاطر پروتکل‌های بهداشتی قوانین تغییر می‌کنند. اگر به طور جد قصد سفر به تور ترکیه را دارید باید از شرایط ورود به کشور مطلع باشید. بنابراین در صورت سفر با تور کاپادوکیا راهنمایی‌های لازم به شما داده می‌شود اما اگر قصد سفر انفرادی را دارید حتما از قبل شرایط را جویا شوید.

کاپادوکیا در یک نگاه

کاپادوکیا شهری افسانه‌‌ای در آناتولی مرکزی است که به خاطر مناظر زیبا و بی‌مانند و تشکیلات صخره‌ای ماه مانندش به شهرت جهانی رسیده است. این تشکلات عجیب و غریب که به به دودکش‌های پری شناخته می‌شوند طی سالیان طولانی با فعالیت‌‌های آتشفشانی و فرسایش مستمر به وجود آمده اند. این صخره‌ها از دو نوع سنگ تشکیل شده اند، بازالت بیرونی سخت‌تر و سنگ توفای آتشفشانی داخلی نرم‌تر، در طول هزاران سال توسط این عناصر مجسمه سازی شده و بعد با سرعت بیشتری فرسایش یافته و این گلدسته‌های خارجی که کلاهک‌هایی شبیه قارچ را به وجود آورده‌اند. برای قرن‌ها، مردم از سنگ آتشفشانی نرم منطقه برای تراشیدن خانه‌ها، کلیساهای غاری و صومعه‌ها، حتی شهرهای زیرزمینی استفاده کرده‌اند. اگرچه هنوز هم برخی از این خانه‌ها مسکونی هستند اما بیشتر آن‌ها به فعالیت توریستی مشغولند.

 

کاوش در دره‌ها و تپه‌های کاپادوکیا

بهترین زمان سفر به کاپادوکیا

بهار (اواخر اسفند تا اردیبهشت) و پاییز (اواخر شهریورتا آبان) بهترین زمان برای سفر به کاپادوکیا هستند. این دوره خارج از فصل گردشگری بوده و هوا نیز متعادل و دلچسب است. تا بستان در ماه‌های تیر و مرداد اوج فصل گردشگری بوده و دمای هوا تا ۳۲ درجه سانتیگراد می‌رسد. این دو ماه شلوغ‌ترین زمان سال در کاپادوکیاست که توریست‌ها را از سواحل جنوبی به سمت دامنه‌های صخره‌ای می‌کشاند. به همین ترتیب قیمت‌ها در تابستان به اوج خودشان می‌رسد. این در حالی است که زمستان (از آذر با بهمن) با کاهش دما تا -۶ درجه سانتیگراد هوا بسیار سرد بوده و گردشگری در منطقه به شدت افت می‌کند.

سفر به کاپادوکیا

بسته به جایی که هستید، راه‌های زیادی برای رسیدن به کاپادوکیا وجود دارد. برای ساده کردن بحث فرض کنید شما از مقاصد مهم گردشگری استانبول، سلچوک یا پاموکاله می‌آیید و فقط به پروازهای مستقیم یا مسیرهای اتوبوس علاقه مند هستید.

از استانبول

هوایی: کاپادوکیا دارای دو فرودگاه (Nevsehir Kapadokya (NAV و (Kayseri Erkilet (ASR بوده و پرواز از استانبول به کاپادوکیا حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. روزانه پروازهای مستقیمی از استانبول – فرودگاه‌های استانبول (IST) یا صبیحه گوکچن (SAW) به هر دو فرودگاه انجام می‌شود. نِوِشهر به شهرهای اصلی گورمه و Urgup نزدیک‌تر است اما Kayseri فرودگاه بزرگ‌تری است. به هر حال اگر از قبل هتل رزرو کرده‌اید حتما درباره ترانسفر فرودگاهی بپرسید در غیر این صورت بیرون فرودگاه آژانس‌های مسافربری وجود دارند.

با اتوبوس: چندین شرکت همچون Metro Turizm و Nevşehir Seyahat با اتوبوس‌های شبانه از استانبول به کاپادوکیا حرکت می‌کنند. اگرچه این سفر ارزان‌ترین راه رسیدن به کاپادوکیاست اما راهی بسیار طولانی و ۱۰ ساعته است به همین دلیل شبانه انجام می‌شود. با این اوصاف، اتوبوس‌های مسافت طولانی ترکیه از راحت‌ترین لوازم نقلیه مسافربری هستند که طول مدت راه‌ را برایتان راحت و قابل تحمل می‌کنند تا متوجه طول مسیر نشوید.

 

اقامت ارزان در بهترین هاستل‌های کاپادوکیا

از سلجوق

هوایی: از این شهر هیچ پرواز مستقیمی وجود نداشته و پروازها از ازمیر به کایسری انجام می‌شود اما هیچ یک از آن‌ها به نوشیر نمی‌روند. می‌توانید از طریق Argeus یا Heritage برای جابجایی اتوبوس از Kasyeri به هتل خود ترتیب مقدماتی را دهید، یا با Get Your Guide یک سفر خصوصی را رزرو کنید.

با اتوبوس: با اتوبوس تنها شرکت کامیل کوچ (Kamil Koç) است که سفر مستقیم از ازمیر به نوشهر ارائه می‌دهد که آن هم سفری طولانی بوده و ۱۲:۳۰ ساعت طول می‌کشد. اگرچه مسیر طولانی است اما به عقیده ما ارزش این سختی را دارد.

از پاموکاله

هوایی: در واقع هیچ پرواز مستقیمی نیست که شما را از دنیزلی به کاپادوکیا ببرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اول به استانبول بروید و سپس با سفری شبانه با اتوبوس خودتان را به کاپادوکیا برسانید.

با اتوبوس: از پاموکاله می‌توانید با یک مینی بوس به Denizli’s otogar (ایستگاه اتوبوس) بروید و سپس از آنجا با یک اتوبوس مسافت طولانی به کاپادوکیا بروید. یک سفر مستقیم با اتوبوس از دنیزلی به کاپادوکیا حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد بنابراین بهتر است شبانه انجام شود. چندین خط اتوبوس مانند دنیای سوزی توریزم، مترو توریزم، کامیل کوچ، نوشیر سیاحت و اوز البستان در مسیر دنیزلی-کاپادوکیا فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید بلیط خود را بصورت آنلاین یا از طریق خود ایستگاه خریداری کنید. اگر در فصل اوج به مسافرت می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم از قبل بلیط خود را رزرو کنید.

کجا ارز تبدیل کنیم؟

تنها صرافی‌های واقعی ارز در کاپادوکیا در نوشهر قرار دارند و در شهرهای توریستی محبوب گورمه، grgüp یا Uçhisar هیچ صرفی معتبری وجود ندارد. تنها بانک خارج از نوشهر دنیزبانک در گورمه است. به غیر از این مغازه‌های طلا و جواهر می‌توانند ارز شما را نیز مبادله کنند، اگرچه شما باید با نرخ روز ارز آشنا باشید تا سرتان کلاه نرود. یکی دیگر از راه‌های مقابله با تبدیل ارز استفاده از دستگاه‌های خودپرداز است.

 

بهترین هتل‌های غاری در کاپادوکیا

۲۹ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران