۷ نقطه باستانی در کوش آداسی و اطراف آن‌

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
۷ نقطه باستانی در کوش آداسی و اطراف آن‌

غنای جاذبه‌های تاریخی کوش آداسی تنها به افسوس، قلعه کوش آداسی و جاهایی از این دست محدود نیست و در خود شهر و در فاصله‌ی کوتاهی از آن، سایت‌های متعددی وجود دارند که در آن‌جا می‌توانید ابنیه مهم و شهرها باستانی مختلفی را ببینید. خیلی از این مراکز از رادار توریست‌ها دورمانده و آنقدرها که باید دیده نمی‌شوند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم، مقاله‌ای برایتان گردآوری کنیم و در آن‌جا به مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌ها و مناطق باستانی در نزدیکی این شهر بپردازیم تا شاید شما هم در تور کوش آداسی به سراغ این مراکز رفتید.

 

معبد آرتمیس

معبد آرتمیس یکی از عجایب هفتگانه دنیای باستان بوده که در افسوس و به کمک لیدیایی‌ها ساخته شده بود. مردم لیدیا پول و سیستم ارزش‌گذاری را در منطقه ابداغ کرده بوده بودند و پادشاهشان نیز متمول‌ترین شخصیت در آن‌جا به حساب می‌آید. اما حتی برای این پادشاهان نیز ۱۲۰ سال طول کشید تا توانستند این بنای شکوهمند را بساند.

این معبد برای الهه‌ی باستانی "آرتمیس" ساخته شده بود و یکی از دلایلی که هنوز هم می‌توان نشانه‌های فرهنگی او را در تاریخ معاصر نیز دید، همین معبد بزرگ بوده است که متاسفانه در پس زلزله‌ای بزرگ سهمگین، بخش زیادی از آن نابود شده و حالا تنها نشانه‌ای از آن شکوه سابق را داراست. همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که از این معبد، یافته‌های مهمی به دست آمده که در موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه‌ی بریتانیا نگهداری می‌شوند. معبد آرتمیس حدودا ۲۰ دقیقه از مرکز شهر کوش آداسی دور است و انواع وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به آن‌جا در نظر گرفته شده است.

 

بازدید از شهر باستانی المپوس، آنتالیا

افسوس

افسوس بدون شک معروف‌ترین و پربازدیدترین شهر باستانی در تمام ترکیه بوده و حتی در جهان نیز در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرد. شهری که تاریخش به ۶ هزار سال قبل بر می‌گردد و در اوج ادیان باستانی، دارای معابد مختلفی برای خدایان و الهگان بوده‌ است. این مکان یکی از شهرهای باشکوه دنیا در قرن یکم قبل از میلاد بوده و بسیار پر رونق بود و جمعیت زیادی نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر داشت که بعد از رم، پر جمعیت‌ترین شهر جهان بوده است.

شاید الان که از آن‌جا بازدید کنید، باورتان نشود که این مکان زمانی شهری بندری به حساب می‌آمده است و حالا شن‌هایی که رودخانه به آن‌جا آورده باعث شده تا نزدیک‌ترین ساحل به افسوس ۵ کیلومتر فاصله دارد. دیدنی‌های بسیار زیادی در افسوس وجود دارد که هر کسی را شیفته‌ی خود خواهد کرد. از کتابخانه‌ی بزرگ سلسیوس تا معابد مختلف و حتی سازه‌های معمولی شهر که وقتی در میانشان قدم می‌زنید، شما را وارد دنیایی دیگر می‌کنند. از کوش آداسی تا افسوس تنها چند دقیقه فاصله وجود دارد و این مکان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اطراف شهر است که بخش اعظمی از مسافران به آن‌جا، از این مکان نیز دیدن می‌کنند. به همین دلیل از مینی‌بوس تا تاکسی و تورهای گردشگری، روش‌های مختلفی برای بازدید از این محل پیش روی شما خواهد بود.

غار زئوس

غار زئوس بخشی از شهرهای تاریخی ملیا و پانیونیون است که تقریبا چیز زیادی از این شهرهای باستانی باقی نمانده و تنها بقایای اندکی از آن‌ها وجود دارد که می‌توانید به سراغشان بروید. اما قصه‌ی این غار کاملا متفاوت است. جایی نزدیک به پارک ملی گوزل چاملی‌ که از بسیاری جهات واقعا دیدن آن‌جا می‌ارزد. اما با این که خیلی‌ها به دیدن پارک ملی می‌روند اما دیدن آن‌جا را از قلم می‌اندازند.

بر طبق داستان‌های حماسی، این محل مخفیگاه زئوس بوده و به علت‌ها مختلفی او به این‌جا می‌آمد. برای مثال یک بار به خاطر عهد شکنی با برادرش، مجبور شد، مدتی را آن‌جا بماند تا پوسایدون آرام شود. البته قصه‌های زیادی حول محور این مکان گفته می‌شود اما چیزی که در همه‌ی آن‌ها وجود دارد، زئوس است که در آب زلال غار شنا می‌کرده و در آن‌جا وقت می‌گذرانده است. شما هم می‌توانید در برکه‌ای زیبا که خدایِ خدایان در آن‌جا شنا می‌کرده، آبتنی کنید و از فضای فوق‌العاده‌ی غار زئوی دیدن نمایید. برای رفتن به غار زئوس باید از جاده‌ی ساحلی اقدام کنید و فاصله‌ی شهر تا این محل نیز تنها نیم ساعت است.

 

آشنایی با موزه باستان شناسی زیر آب بدروم

پیگلا

پیگلا شهری کوچک در لونیا به حساب می‌آمد که در جنوب افسوس قرار داشت و اگر چه در سایه‌ی این شهر بزرگ قرار می‌گرفت اما داستان‌‌های حماسی متعدد پیرامون آن‌جا باعث می‌شد که در آن دوران، ارج و قرب زیادی داشته باشد. گفته می‌شود آگامنون پادشاه مایسینی و نوه‌ی پادشاه آرتئوس آن‌جا را بنا کرده است. او همان کسی است که بعد از دزده شدن هلن توسط پاریس، یونان را برای لشکرکشی به تروی متحد کرده بود.

در حال حاضر شهر در دل شن‌های ساحل دفن شده و بسیاری آن را فراموش کرده‌اند اما می‌توان نشانه‌هایی از ابنیه باستانی آن را در دل ساحل پیگللا دید که هنوز پابرجا هستند. در گذشته گفته می‌شد که این ساحل قدرت التیام بخشی دارد و حتی اسکند مقدونی نیز وقتی از آن‌جا گذر می‌کرد، سربازانش را برای استراحت به این محل آورد تا از واقعیت این مکان آگاه شود. ساحل پیگلا یکی از سواحل شهری به حساب می‌آید و هر زمان که بخواهید می‌توانید در کوش آداسی به دیدنش بروید.

پرین

پرین شهر در منطقه بوده اما جالب است بدانید که این محل، اولین جایی بوده که شیوه‌ی شهر سازی منطقه بندی و بنیان شهرسازی مدرن را پایه گذشته است. چیزی که همین حالا هم در شهرسازی از آن استفاده می‌شود. پرین درست در آن سمت کوهستانی قرار گرفته که ملیا و پانیونیون نیز در آن قرار دارد و با فاصله‌ی آن تا کوش آداسی نیز کم است.

از این مکان بسیار خوب نگهداری شده است و هنوز هم خیلی از ستون‌های سنگی آن پا بر جا مانده و بعضی از سازه‌های نیز تا حدی سالم مانده‌اند. این محل به هیچ وجه به اندازه‌ای که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و حتی اگر در شلوغ‌ترین روزهای تابستان نیز به آن‌جا بروید، باز هم جمعیت زیادی را در این محل مشاهده نخواهید کرد.‌ پیشنهاد ما این است که در بازدید از پرین در کوش آداسی، حتما کفش‌های راحتی همراه داشته باشید که راحت‌تر بتوانید بین نقاط مختلف حرکت کنید. جاذبه‌های زیادی در این شهر باستانی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تئاتر بزرگ پرین، سنگ نگاری اسکندر و ستون‌های سنگی بزرگ این شهر اشاره کرد. فاصله‌ی پرین تا مرکز کوش آداسی حدود ۲۲ کیلومتر بوده اما تنها با تاکسی می‌توانید به آن‌جا بروید.

 

بازدید از یادگارهای باستانی رومی و یونانی مارماریس

ملط (میلتوس)

مَلَت، میلت یا میلتوس از جمله دیگر شهرهای باستانی در غرب آناتولی بوده که حالا می‌توانید، ویرانه‌های آن را در استان آیدین ترکیه ببینید. میلتوس را "پدر بسیاری شهرها" می‌نامند و برای مدت زیادی نیز آن‌جا به دست ایرانی‌ها افتاده بود. یکی از مکان‌هایی که فلسفه از آن محل رشد کرد و دانشمندان و فیلسوفان زیادی در دوران باستان در آن‌جا رشد کردند. این محل به واسطه‌ی اهمیتش، دوره‌های مختلف و همچنین جنگ‌ها و شورش‌های زیادی را به خود دیده است. حتی در سده‌ی ۱۵ میلادی، ترک‌ها از بندر آن‌جا برای داد و ستد و رفت و آمد به ونیز استاده می‌کردند.

در حال حاضر ویرانه‌هایی از انواع ابنیه در آن محل وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به معبد آپولو، تئواتر بزرگ شهر و چند معبد کوچک اشاره کرد. البته بسیاری از یافته‌ها در این محل، به موزه‌هایی در کشورهای مختلف برده شده‌اند. از جمله دروازه‌ی بزرگ بازار میلتوس که حالا در موزه پرگامون برلین قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین آثار آن محل به حساب می‌آید. این دروازه از بسیاری جهات، سالم‌ترین بخش از ابنیه نیز به حساب می‌آمد. همچنین اگر در به تور استانبول می‌روید، می‌توانید در موزه باستان شناسی این شهر، مجسمه‌ی آپولو را نیز ببینید که در این مکان کشف شده بود. میلتوس حدود یک ساعت از کوش آداسی فاصله دارد و البته نیاز نیز که تمام مسیر را با تاکسی رفته و می‌توانید با اتوبوس به نزدیکی این محل بروید و سپس با هزینه‌ای پایین، تاکسی گرفته و به آن‌جا برسید.

قلعه کوش آداسی

قلعه کوش آداسی از نظر قدمت به هیچ وجه در حد و اندازه‌های دیگر سایت‌های باستانی که در این نوشته از آن‌ها اسم بردیم نیست، اما یکی از جاذبه‌های تاریخی مهم در شهر است که شما در سفر به کوش آداسی، بدون طی کردن هیچ راهی در مرکز شهر می‌توانید به دیدن این بنا بروید که ساخت آن به قرن ۱۳ میلادی بر می‌گردد و همچنین یکی از میراث جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آید. البته این بنا در سال ۲۰۲۰ به لیست آزمایشی راه پیدا کرده و هنوز در لیست اصلی پذیرفته نشده است اما به نظر مشکلی برای ورود به آن لیست نخواهد داشت. این محل نه تنها در دوره‌ی بیزانتین و همچنین دوره‌های تاریخی متعدد مکانی مهم به حساب می‌آمده، بله بعدها و در سده‌های اخیر نیز مورد بهره بردی قرار می‌گرفته است تا این که حالا به عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری تاریخی محسوب می‌شود.

این قلعه بر روی جزیره کبوتر قرار گرفته است و دیوارهای آن به سه متر می‌رسند و برای رسیدن به آن‌جا باید از مسیری باریک که جزیره به ساحل کوش آداسی متصل می‌کند، گذر کنید. یکی از جذابیت‌های بازدید از این بنای تاریخی، منظره‌ای است که از داخل جزیره‌ی کبوتر می‌بینید. تصویر سواحل کوش آداسی و زیبایی‌های دریا که همگی شما را به وجد خواهند آورد.

 

کوش آداسی، سرزمین جادویی سازه‌های باستانی

۱۱ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران