سفر یک روزه از ایروان به صومعه تاتف و نوراوانک

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سفر یک روزه از ایروان به صومعه تاتف و نوراوانک

تورهای گروهی، یکی از بهترین راه‌ها برای بازدید از مکان‌های تاریخی در اطراف ایروان همچون صومعه تاتف است و شما می‌توانید با انتخاب‌ سفرهای این چنینی، از نقاط مختلفی در تور ارمنستان بازدید کنید. یکی از تورهای محبوب در این زمینه، بازدید از دو نماد مهم تاریخی کشور یعنی صومعه تاتف و نوراوانک است. در گذشته مسیرهای منتهی به این مکان‌ها اصلا خوب نبود اما حالا با جاده‌ها و تله کابین، خیلی راحت می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

در مقاله‌ی امروز، ما مروری خواهیم کرد بر یک سفر یک روزه به صومعه تاتف و بازدید از صومعه نوروانک و از ویژگی‌ها و شرایط تورهای گروهی برای بازدید از این محل‌ها برایتان خواهیم گفت.

 

چرا باید در سفر به ارمنستان از صومعه تاتف دیدن کنید؟

صومعه تاتف یکی از شگفت‌انگیزترین ابنیه تاریخی در تمام قفقاز است و دلیلش، تنها معماری خود بنا نیست، بلکه جایی هم که در آن واقع شده به این تصویر جادویی کمک می‌کند. سوار شدن بر تله کابین بال‌های تاتف، تماشای منظره‌ی کوهستان و خیلی چیزهای دیگر هستند که در این سفر انتظار شما را می‌کشند.

چرا باید از تورهای گروهی برای بازدید از این اماکن در ارمنستان استفاده کرد

شما برای این که بتوانید به صورت شخصی و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی ارمنستان به دیدن صومعه تاتف و مناطق اطرافش بروید به دو یا حتی سه روز فرصت احتیاج دارد و اگر حتما بخواهید، یک روزه این سفر را به اتمام برسانید، حتما باید ماشیت اجاره کرده یا این که این که برای تمامی مسیرها ماشینی دربست بگیرید که هزینه‌ی بسیار سنگینی روی دستتان می‌گذارد. این جاست که تورهای این مسیر به کار شما آمده و شما در یک سفر یک روزه مستقیم، بدون معطلی و خیلی راحت از جاهای گفته شده دیدن می‌کنید و سپس به ایروان برگشته می‌توانید، تور ارمنستان خود را ادامه دهید.

 

آشنایی با جشن‌های پاییزی در سفر به ارمنستان

صومعه تاتف در کجای ارمنستان قرار دارد؟

این صومعه در استانب سیونیک (Syunik) واقع شده و شما برای بازدید از این محل، خود را به ایستگاه آغازین تله کابین "بال‌های تاتف" (Wings of Tatev)  در نزدیکی دهکده هالیدزور (Halidzor) برسانید.  فاصله‌ی این محل تا ایروان، حدود ۲۵۳ کیلومتر است که ۴ ساعت و نیم به طول می‌انجامد. بخشی زیادی از زمان تور شما در این راه خواهد بود و سپس نیم روز زمان دارید تا از جاهای مختلف بازدید کرده و سپس در طول راه برگشت استراحت کنید. این را هم مد نظر داشته بشاید که مسیرهای بین دو صومعه طولانی نیستند و زمان زیادی از شما نمی‌گیرند.

هزینه‌های تورهای گروهی این مسیر در ارمنستان

تورهای یک روزه به این محل، بیش‌تر از ۱۴ ساعت به طول خواهد انجامید و هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، شامل رفت و آمد، میان وعده، راهنمای انگلیسی زبان و ورودی جاهایی که بازدید می‌کنید می‌شود. این تورها عموما هزینه‌ای نزدیک به ۴۵ دلار برای شما خواهند داشت. این هزینه بلیط استفاده از تله کابین را نیز در بر می‌گیرد اما برای غذا باید مبلغی اضافی پرداخت کنید که خیلی زیاد نخواهد بود. در کل قیمت این تورها به نسبت هزینه‌ و زمانی که باید برای رفتن به این مکان‌ها صرف کنید، بسیار به صرفه است.

 

نکات مهم سفر به ارمنستان با اتوبوس

ساعات فعالیت و همچنین بلیط ورودی صومعه تاتف ارمنستان

با توجه به این که قرار است با تورهای گروهی به بازدید از این صومعه بروید، این بلیط‌ها عموما بخشی از هزینه‌ای تور خواهد بود و شما نباید چیزی پرداخت کنید. با این حال اگر به صورت شخصی به آن‌جا بروید، ورودی صومعه بین ماه‌های مارس تا نوامبر ۵۵۰۰ درام خواهد بود و در دیگر ماه‌های سال ۳۵۰۰ درام است. صومعه و همچنین تله کابین در روزها دوشنبه تعطیل هستند و شما در دیگر روزها بین ساعات ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر امکان بازدید از آ«‌جا را خواهید داشت. به همین دلیل هم هست که عموما تورها از صبح خیلی زود آغاز می‌شوند تا شما به موقع به تله کابین برسید. البته پیشنهاد می‌کنیم، حتما مقداری پول نقد همراه داشته باشید تا در جاهای مختلف، بتوانید خرید کنید.

تجربه تور یک روزه برای بازدید از صومعه‌های تاتف و نوروانک ارمنستان

تورهای گروهی در ارمنستان عموما به خوبی مدیریت شده و همه چیز به بهترین شکل انجام می‌شود. شما از محل هتل سوار بر ماشین می‌شوید و بسته به توری که انتخاب می‌کنید، ساعت حرکت شما بین ۷ تا ۹ صبح خواهد بود. ماشین مینی‌بوس‌های توریستی است و عموما دارای سیستم تهویه هوای مطبوع بوده تا در روزهای گرم سال نیز بتوانید خیلی راحت از آن‌ها استفاده کنید. در این مسیر از جاهای مختلفی بازدید خواهید کرد که به ترتیب معرفی‌شان می‌کنیم:

 

جمع‌آوری لوازم ضروری در سفر به ارمنستان

کوه آرارات ارمنستان (Mount Ararat)

به محض این که از مرزهای شهر ایروان خارج می‌شوید، تصویر کوه آرارات در افق به بهترین شکل نمایان می‌شود. ممکن است همان اول راه همه از راننده بخواهند که برای عکاسی ماشین را نگه دارد اما مطمئن باشید در جایی مناسب این کار صورت خواهد گرفت تا بتوانید، عکس‌هایی با این کوه زیبا در پس زمینه بگیرید. این کوه همیشه برفی، از مهم‌ترین نمادهای ارمنستان بوده و دشت‌های سرسبز اطراف آن، به زیبایی این منظره اضافه می‌کنند.

صومعه نوروانک ارمنستان (Noravank Monastery)

خیلی قبل‌تر از این که به صومعه تاتف برسید، از نوروانک بازدید خواهید کرد. صومعه‌ای زیبا که در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده و شامل چند بنای مختلف می‌شود. متاسفانه بنای اصلی این صومعه در یک زمین‌لرزه بزرگ تقریبا تخریب شد و بنایی که حالا می‌بینید، در واقع نوسازی صورت گرفته از آن صومعه اصلی است. در دوره‌ای هم مغول‌ها قصد تخریب آن را داشتند که این کار هم به انجام نرسید.

در کنار صومعه یک آرامگاه قدیمی می‌بینید که سنگ‌های یادبود جالبی در خود دارند. فرصت کافی برای گشت و گذار در این مکان و همچنین فضای بیرونی‌اش به شما داده خواهد شد تا از این نماد مذهبی ارمنستان دیدن نمایید.

 

توصیه‌های ضروری در سفر به ارمنستان

تله کابین بال‌های تاتف (Wings of Tatev)

اسمی که برای این تله‌کابین در نظر گرفت شده، واقعا برازنده آن‌جا است. بلندترین تله‌کابین دو مسیره کابلی جهان که نزدیک به ۵ کیلومتر طول داشته و در آن‌جا، ۱۲ دقیقه مسیری فوق‌العاده زیبا را طی خواهید کرد و می‌توانید منظره‌ی کوهستان و زمین‌های اطراف را دیده و همچنین از خود صومعه، پیش از این که به آن‌جا برسید، دیدن نمایید.

اگر چه این مسیر تنها ۱۲ دقیقه به طول خواهد انجامید، اما برای بسیاری از افراد، این ۱۲ دقیقه بهترین لحظات این تور یک روزه است و مناظر چشم‌نوازی که می‌بینید، واقعا تجربه‌ای عالی را برایتان به وجود خواهد آورد. از آن بالا یکی دو دهکده کوچک، یک آبشار زیبا، رودخانه‌ای جاری و مسیرهای کوهستانی را نیز می‌توانید به خوبی مشاهده کنید. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله کاوش در مکان‌های تاریخی دهکده تاتو ارمنستان را نیز مطالعه کنید. بلیط تله‌کابین هم عموما برای تورها لحاظ می‌شود اما در نظر بگیرید که این مسیر، ۷ هزار درام قیمت دارد.

صومعه تاتف ارمنستان (Tatev Monastery)

در نهایت بعد از این مسیر به صومعه تاتف می‌رسید. شاید این حرف کلیشه‌ای به نظر بیاید، اما واقعیت این است که رفتن به صومعه تاتف تنها رسیدن به یک مقصد نیست، بلکه ماجراجویی در یک مسیر بسیار زیبا در سفر به ارمنستان است که باید از جزء جزء آن لذت برد و صومعه تاتف نیز تنها بخشی از این کلیات است. این صومعه تاریخی کم‌نظیر با قرار گیری در این نقطه از کوهستان، چشم‌اندازی معرکه را به وجود می‌آورد که از همان لحظه رسیدن به آن‌جا تا لحظه رفتن، احتمالا از همه جایش بخواهید عکس بگیرید.

حتما در نقاط مختلف این صومعه بگردید چون جزییات جالب توجهی پیدا می‌کنید. یکی از نکات منفی درباره تورهای صومعه تاتف که خیلی‌ها از آن صحبت می‌کنند، زمان کم برای بازدید از این محل است که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این مسئله کمی بهتر شده است، مخصوصا این که توریست‌ها، علاقه دارند در کنار بازدید از صومعه، به دیدن طبیعت اطراف نیز بروند. این محل در تمام طول سال زیبایی خاص خود را دارد اما در بهار و زمستان وقتی کاملا سرسبز یا کاملا سفید پوش است، نمایی متفاوت را به نمایش می‌گذارد.

 

۱۰ شهر دیدنی در سفر به ارمنستان

 زوراتس کارر ارمنستان (Zorats Karer)

زوراتس کارر که کاراهونجی (Karahunj) نیز خوانده می‌شود، یکی دیگر از مکان‌های خاص در ارمنستان است که آخرین بخش از مسیر رفت سفر شما خواهد بود. این مکان به استونهنج ارمنستان شهرت پیدا کرده و حدودا ۵۰ کیلومتر از صومعه تاتف دورتر است. این بنای عجیب باستانی از ۲۳۳ سنگ بزرگ درست شده که پشت به کوهستان و در فضای روباز قرار گرفته‌اند. حرف‌های زیادی درباره قدمت واقعی این سنگ‌ها گفته می‌شود و بسیاری معتقدند که آن‌ها مقبره‌ای مربوط به دوره برنزی هستند.

در این سفر یک روزه در ارمنستان چه چیزهایی باید همراه داشته باشید

بسته به این که چه زمانی به آن‌جا می‌روید، لباسی که باید همراه داشته باشید متفاوت است. با این حال حتی اگر در روزهای گرم سال به صومعه تاتف می‌روید، باید در نظر بگیرید که این مکان مرتفع، سردتر از جاهای دیگر کشور مخصوصا ایروان بوده و بهتر است یک روپوش گرم همراه داشته باشید. در این مکان درختی وجود ندارد و آفتاب مستقیما به شما می‌تابد، پس همراه داشت کرم ضد آفتاب و کلاف آفتاب گیر هم از واجبات است. چون باید از جاهای مختلف دیدن کنید، بهتر است کفش راحتی بپوشید و همچنین بد نیست مقداری خوراکی و همچنین آب آشامیدنی نیز با خود بیاورید تا مجبور نباشید در طول راه چیزی بخرید.

 

روزهای خاص در تقویم مردم ارمنستان

منبع

 

۰۲ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران