مقبره و آرامگاه معروف بزرگان ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
مقبره و آرامگاه معروف بزرگان ایران

ایران غنی‌ترین تاریخ و تمدن را در دنیا دارد و اگر به فرهنگ و ادبیات این سرزمین بنگرید، از قدمت این کشور پهناور متعجب خواهید شد. یکی از دسته‌های گردشگری جذاب برای سفر، بازدید هر یک از آرامگاه معروف ایران است که شامل مقبره‌های شعرای مشهور و پهلوانان به نام ایرانی می‌شود. آرامگاه بزرگان ایران با معماری شگفت‌انگیز و بناهای زیبا شما را ترغیب می‌کند تا ساعت‌ها وقت خود را در هر یک از این مکان‌ها بگذارنید، شعر بخوانید، چشمانتان را ببندید و از این همه شکوه و عظمت حیرت‌زده شوید. فراموش نکنید به هر کجا رفتید، به خلاقیت و نوآوری معماران ایرانی توجه کنید.

 

آرامگاه فردوسی

فردوسی شاعر و حکیم ایرانی که در طوس به خاک سپرده شده است، تنها آرامگاه معروف ایران است که چنان زیبا اشعار ۱۲ بیتی این بزرگ مرد بر روی سنگ‌های مرمر حکاکی شده و در سفر خود با تور مشهد از خواندن آنها سیر نمی‌شوید. بنای اصلی این مقبره از ۷ مکعب کوچک‌تر که به ترتیب روی هم قرار گرفته‌ و ستون‌هایی به سبک هخامنشی ساخته شده‌اند. این مکان با فضای بسیار زیبا و چشم‌نوازش میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است و بسیاری را از راه‌های دور و نزدیک به سوی خود می‌کشاند. این آرامگاه در ۲۸ کیلومتری غرب روستای پاژ، زادگاه فردوسی قرار دارد و از ۱۲ فروردین سال ۱۳۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. فضای بیرونی آرامگاه فردوسی شامل باغ، استخر و تندیسی از فردوسی ساخت ابوالحسن صدیقی، ساختمان‌های اداری، کتابخانه، موزه و آرامگاه مهدی اخوان ثالث، شاعر محبوب ایرانیان می‌شود.

عکس: wikipedia

 

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار یکی دیگر از مکان‌های دیدنی مشهد به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۲ خورشیدی و برای بزرگداشت نادرشاه افشار به دست هوشنگ سیحون، از اساتید برجسته مجسمه‌سازی و معماری، طراحی و ساخته شد. این آرامگاه معروف ایران در میان باغ نادری شامل یک ساختمان در قسمت مرکزی که مقبره نادرشاه و دو موزه که در یکی از آنها ادوات جنگی و آثار دوران نادرشاه و در دیگری سلاح‌هایی از دوران مختلف تاریخ نگهداری می‌شوند.

 

۴ آرامگاه مذهبی تاریخی در مشهد

عکس: irandestination.com

 

آرامگاه خیام نیشابوری

یک آرامگاه معروف ایران نیز به حکیم عمر خیام نیشابوری، ریاضی‌دان، منجم و شاعر قرن پنجم هجری‌ اختصاص دارد. آرامگاه این بزرگ مرد با جایگاهی والا در میان مشاهیر و نوابغ، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر نیشابور و نمادی برجسته از معماری نوین ایرانی محسوب می‌شود. مقبره خیام در سال ۱۳۳۸ بر اساس طرحی از هوشنگ سیحون ساخته و در سال ۱۳۴۲ طی مراسم باشکوهی افتتاح شد که می‌توانید آن را در شهر نیشابور، میدان فضل،‌ بلوار شهدا،‌ باغ خیام بازدید کنید. این مکان، محل زندگی خیام در زمان حیاتش بوده است.

عکس: irangard.com 

 

آرامگاه حافظ

شاید آرام‌ترین و زیباترین آرامگاه معروف ایران، حافظیه شیراز باشد! جایی که نه تنها برای علاقمندان به شعر بلکه برای تمام افراد با هر سبک و سلیقه‌ای یک جاذبه منحصر به فرد است. به طوری که هر آنکه با تور شیراز به این شهر قدم می‌گذارد، اولین مقصدش آرامگاه حافظ است تا روز خود را با غزلی عاشقانه شروع کند و سفری دلچسب را ادامه دهد. بنای این مقبره را فردی به نام آندره گدار، باستان شناس معروف در سال ۱۳۱۴ به شکلی طراحی کرد که تا به امروز با فرهنگ و هنر ایرانی اخت گرفت و به نمادی از عشق تبدیل گشت. هر ساله گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان به این مکان می‌آیند و پس از خواندن شعری از حافظ، تماشای معماری جالبش و چند عکس زیبا آنجا را ترک می‌کنند.

 

آرامگاه شجریان در مشهد مقدس

عکس: flytoday.ir

 

آرامگاه سعدی

در شیراز از هر کسی که سراغ سعدیه را بگیری، چشمانش برق می‌زند. با ورود به باغ زیبا و محوطه سعدیه، دنیایی دگر را تجربه می‌کنید. جایی که از شعر و ادب پارسی با شما سخن می‌گوید. پس از گذر ار آب نمایی طویل و زیبا به بنای آبی رنگی می‌رسید که پر از اشعار سعدی است و از خواندنش سیر نمی‌شوید. سعدیه، آرامگاه معروف ایران در شیراز یکی از جاذبه‌های بی‌نظیری است که بازدید از آن در سفرتان اولویت شماست.

عکس: static3.jamaran.news

 

آرامگاه کوروش

آوازه کوروش بر هیچ کس پوشیده نیست. او از محبوب‌ترین و شهیرترین نامداران ایرانی است که طی دوران‌های مختلف از او به ‌بزرگی و احترام یاد شده و میان ملل مختلف در سراسر جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. کوروش که به پادشاهی خردمند، مردم دوست و طرفدار صلح شناخته شده، آرامگاهی کوچک میان اصفهان و شیراز دارد که پاسارگاد نام گرفته است. مقبره کورش کبیر در عین سادگی، جذاب و تماشایی است. با وجود این که ۲۵ قرن از ساخت آن می‌گذرد این آرامگاه معروف ایران همچنان استوار و میزبان گردشگران است و نمادی از شکوه و عدل ایرانیان محسوب می‌شود.

عکس: cdn.rokna.net

 

آرامگاه ابوعلی سینا

محبوب‌ترین آرامگاه معروف ایران در همدان آرامگاه ابوعلی سیناست. سازه‌ای که به عنوان نماد شهر همدان شناخته می‌شود و در یکی از میادین اصلی واقع شده است. ابوعلی سینا یکی از مشهورترین فرهیخته‌های ایران و علم در جهان است. با دیدن آرامگاه این دانشمند، شکوه و جلال را در سنگ گرانیتی به ‌کار رفته در ستون‌های زیبای این بنا خواهید یافت که در سایل ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

 

معرفی آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد مقدس

عکس: iraninform.com

 

آرامگاه باباطاهر

در شهر دیدنی همدان میدانی به نام باباطاهر وجود دارد که در مقابل‌ قله الوند قد علم کرده و آرامگاه یکی از شعرای بزرگ ایران زمین، باباطاهر را در خود جای داده است. آرامگاه باباطاهر با گنبد فیروزه‌ای به شکل منشور بر بالای تپه‌ای کم ارتفاع قرار گرفته و گردشگران را به خود جذب می‌کند. برج هشت ضلعی این آرامگاه و فضای داخلی پر از کاشی کارهای پر نقش و نگارش، اهل ادب و فرهنگ را سرمست می‌کند تا طعم دوبیتی‌های عاشقانه باباطاهر را دوباره مزمزه کنند. مقبره باباطاهر نیز یکی دیگر از آرامگاه معروف ایران است.

عکس: archilearn.net

 

آرامگاه شمس تبریزی

خوی یکی از دیدنی‌ترین شهرهای آذربایجان غربی است که هر ساله گردشگران زیادی را برای بازدید از آرامگاه شمس تبریزی به خود می‌بیند. شمس شاعر صوفی سده هفتم در سفرش به قونیه با مولانا آشنا شد و داستان عارفانه و عاشقانه این دو شاعر از اینجا شروع شد. مولانا پس از دیدار با شمس، درس و وعظ را کنار نهاد و اهل سماع و شاعری شد. اما به خاطر آزار مولوی از سمت دیگران، شمس بی‌خبر قونیه را ترک کرد و او را اینگونه اندوهگین کرد. شمس در نهایت پس از سفر بسیار در خوی به خاک سپرده شد و هم اکنون مقبره او در بلوار شمس تبریزی واقع شده است. مناره شمس‌تبریزی برج زیبایی است که در گذشته در وسط باغ مشجری خودنمایی می‌کرده است و امروز با ورود به محوطه این آرامگاه معروف ایران، مناره‌ای را خواهید دید که با شاخ‌ قوچ‌های وحشی هم‌سن که شاه اسماعیل صفوی طی اقامت چهل روزه خود در کوه چله خانه خوی شکار کرده بود، تزیین شده ‌است.

عکس: pinorest.com

 

آرامگاه پروین اعتصامی

پروین شاعر مشهور و پرافتخار ایرانی یکی از پرطرفدارترین شعرای عصر معاصر است که در ۳۵ سالگی و در سال ۱۳۳۰ از دنیا رفت. آرامگاه پروین اعتصامی در یکی از اتاق‌های صحن حضرت معصومه قرار دارد. آرامگاه این شاعر بزرگ، مدت‌ها شناخته شده نبود و کمتر کسی از مکان آن آگاه بود. اما در سال‌های اخیر، گردشگران بیشتری برای دیدن مقبره و ادای احترام به او به شهر قم می‌روند.

 

بهترین تفریحات آبی در ایران

عکس: qomgoya.ir

 

آرامگاه سهراب سپهری

مقبره سهراب سپهری یکی از محبوب‌ترین شعرای ایران زمین، علاقه‌مندان بسیاری را در طول سال به خود می‌بیند. آرامگاه سهراب را می‌توان جزو دسته آرامگاه معروف ایران جای داد که گردشگران به خاطر این نویسنده و نقاش تا روستای مشهد اردهال توابع کاشان، صحن امام زاده سلطان علی بن محمد باقر می‌روند تا به او ادای احترام کنند.

عکس: cdn.balad.ir

 

آرامگاه عطار نیشابوری

آرامگاه عطار شاعر و عارف مشهور، یکی از زیباترین آرامگاه‌های ایران به شمار می‌رود که در دوره تیموری توسط امیر علیشیر نوایی ساخته شده است. این آرامگاه در خیابان عرفان شهر نیشابور قرار دارد و  در روز ۲۵ فروردین هر سال که در تقویم به نامش ثبت شده، گردشگران بسیاری به این شهر می‌آیند تا در همایش بزرگداشت عطار شرکت کنند.

 

دیدنی های زمستانی ایران

عکس: visitiran.ir

 

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران