فاصله استانبول از شهرهای ترکیه و ایران

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
فاصله استانبول از شهرهای ترکیه و ایران

استانبول محبوب‌ترین شهر توریستی ترکیه است، با این حال خیلی از گردشگرانی که به تور ترکیه می‌روند، دوست دارند تا در کنار بازدید از این شهر تاریخی، به سراغ دیگر شهرهای این کشور نیز بروند. فاصله استانبول از شهرهای ترکیه یا بهتر بگوییم، شهرهای توریستی ترکیه، بسیار متفاوت است. برای مثال فاصله استانبول تا ازمیر، نصف مسیر آنتالیاست و البته راه‌های مختلفی نیز برای رفتن به این شهرها وجود دارد که به صورت مفصل در این نوشته به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

فاصله استانبول از شهرهای ترکیه

در میان شهرهای مختلفی که در تور استانبول، ممکن است بخواهید به آن‌جاها نیز سری بزنید، ما ۷ شهر محبوب و توریستی ترکیه را انتخاب کرده‌ایم و در زیر، فاصله‌ی استانبول تا این شهرها و همچنین مسیرهای رفت و آمد به آن‌جا را شرح می‌دهیم:

 

استانبول به آنتالیا

استانبول از طریق مسیر جاده‌ای حدود ۶۹۴ کیلومتر از آنتالیا دور است، با این وجود، آنتالیا دارای یک فرودگاه بزرگ بین‌المللی بوده و شما می‌توانید از طریق پروازهای داخلی نیز به این شهر زیبای ساحلی بروید. در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید با اتوبوس از استانبول به آنتالیا بروید، بیش از ۱۳ ساعت در راه خواهید بود.

عکس: dailysabah.com

 

استانبول به آنکارا

پایتخت ترکیه حدودا ۴۴۴ کیلومتر استانبول دور است و شما باید برای رسیدن به این شهر به سمت مرکز خاک‌های ترکیه بروید. آنکارا نیز دارای فرودگاه بین‌المللی بوده و با پرواز داخلی نیز می‌توانید به آن‌جا بروید. همچنین مسیر ریلی خوبی نیز بین استانبول و آنکارا بوده که شما را حدودا ۵ ساعت و نیمه به آن‌جا می‌رساند.

استانبول به کوش آداسی

با توجه به موقعیت جغرافیایی پایتخت فرهنگی ترکیه، فاصله استانبول از شهرهای ترکیه عمومی زیاد است. اما اگر قصد بازدید از یک شهر ساحلی زیبا را دارید، کوش آداسی به نسبت آنتالیا بسیار نزدیک‌تر بوده و حدودا ۵۳۸ کیلومتر از آن‌‌جا فاصله دارد. خود شهر کوش آداسی دارای فرودگاه اختصاصی نیست و اگر هم قصد دارید با پرواز داخلی به آن‌جا بروید، ابتدا باید در فرودگاه عدنان ازمیر وارد شده و از آن‌جا از طریق اتوبوس یا تاکسی در فاصله‌ی ۴۴ کیلومتری به کوش آداسی بروید.

 

بهترین زمان برای سفر به کاپادوکیا

عکس: pinterest.com

 

استانبول به کاپادوکیا

کاپادوکیا یکی از شهرهای توریستی ترکیه بوده که از استانبول ۷۳۰ کیلومتر فاصله دارد و تقریبا در مرکز کشور ترکیه واقع شده است. این امکان برای شما وجود دارد که با پرواز داخلی به نوشهیر یا کایسری بروید که هر دو در نزدیکی کاپادوکیا هستند. البته بیشتر افراد به نوشهیر می‌روند که کمی بیش از یک ساعت از مناطق توریستی کاپادوکیا فاصله دارد.

استانبول به مارماریس

مارماریس هم در مقایسه با فاصله استانبول از شهرهای ترکیه، از آن‌جا دور است و ۷۲۵ کیلومتر از استانبول فاصله دارد. شهری بسیار زیبا با سواحلی استثنایی که البته دارای فرودگاه نیست و نزدیک‌ترین فرودگاه به آن‌جا فرودگاه دالامان بوده که ۹۰ کیلومتر از مرکز شهر مارماریس فاصله دارد. تمامی تورهای گردشگری به مقصد مارماریس نیز به مقصد این فرودگاه انجام می‌شود و از آن‌جا با اتوبوس، ون یا تاکسی می‌توانید به مرکز شهر مارماریس بروید.

عکس: haystravel.co.uk

 

استانبول به بدروم

بدروم نیز از شهرهای ساحلی زیبا در ترکیه است که حدودا ۶۹۷ کیلومتر با استانبول فاصله دارد. با این حال وجود یک فرودگاه بسیار خوب در بدروم، کار را برای سفر به این شهر راحت می‌کند. هر چند اگر بخواهید به صورت جاده‌‌ای به بدروم بروید، از جاده‌های زیبایی در نزدیکی بورسا و ازمیر گذر خواهید کرد اما بیش از ۱۰ ساعت در راه هستید.

استانبول به ازمیر

شهر بسیار زیبای ازمیر کمی بیش‌تر از ۴۷۹ کیلومتر از استانبول فاصله داشته و برای رفتن به آن‌‌جا نیز هم می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید هم این که با پروازهای داخلی به فرودگاه بین‌المللی این شهر وارد شوید. همچنین بین استانبول و ازمیر، مسیر ریلی نیز وجود دارد اما با قطار حتی به نسبت اتوبوس نیز خیلی بیشتر در راه خواهید بود.

فاصله استانبول از شهرهای ترکیه که برای گردشگران جذاب هستند، تقریبا شبیه به همین شهرهای بالاست. خیلی از آن‌ها نیز در نزدیکی شهرهایی هستند که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم و برای رفتن به آن‌جاها باید از فرودگاه شهرهای بالا استفاده کنید.  

 

آنتالیا یا بدروم؟ کدام برای سفر بهتر است؟

عکس: izkiz.net

 

شهرهای توریستی نزدیک به استانبول

البته حتما نباید فاصله‌ای طولانی از استانبول دور شوید تا به شهرهای زیبا ترکیه برسید. در نزدیکی این شهر، چندین مکان عالی برای بازدید وجود دارد که در زیر به صورت گذرا به آن‌ها اشاره خواهیم داشت:

بورسا

بورسا جذاب‌ترین شهر توریستی نزدیک به استانبول است که تنها ۲ ساعت از آن‌جا فاصله داشته، دارای جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده زیباست که اولین پایتخت در حکومت عثمانی نیز به حساب می‌آمد. چندین مسجد تاریخی در بورسا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و همچنین پارک ملی اولوداغ نیز در نزدیکی بورساست و می‌توانید از آن‌جا به دیدن این منطقه طبیعی چشم نواز نیز بروید.

عکس: ranitravel.com

 

کیلیوس (کومکوی)

اگر به دنیال شهری کوچک در نزدیکی استانبول هستید که دارای سواحلی زیبا برای شنا و آبتنی باشد، کیلیوس که به کومکوی نیز معروف است، انتخابی عالی برایتان به حساب می‌آید. این شهر تاریخی و زیبا دارای چند ساحل در کرانه‌ی دریای سیاه بوده که برای آبتنی در تابستان مناسب هستند. با این حال، مناظر زیبای دریایی، امکانات عالی برای تفریحات آبی و همچنین جاذبه‌های تاریخی باعث شده تا این شهر در میان خود ترک‌ها به شدت محبوب باشد.

ادرنه

ادرنه نزدیک به سه ساعت از استانبول فاصله داشته و یکی دیگر از پایتخت‌های تاریخی دوران عثمانی به حساب می‌آید به همین دلیل، چندین بنای تاریخی زیبا در آن‌جا مشاهده خواهید کرد که از جمله‌شان می‌توان به مسجد سلیمیه اشاره کرد که ساختش به سال ۱۵۷۴ میلادی بر می‌گردد.

 

سفر به بهترین مکان‌های نزدیک به استانبول

عکس: dailysabah.com

 

فاصله استانبول از ایران

فارغ از بحث فاصله استانبول از شهرهای ترکیه، این شهر زیبا چیزی حدود ۲۴۳۵ کیلومتر از تهران فاصله دارد و اگر بخواهید با اتوبوس به آن‌جا بروید، حدود ۴۰ ساعت در راه خواهید بود. البته شهرهای زیبایی که در طول راه مشاهده خواهید کرد، به نوبه خود جذاب به حساب می‌آید با این حال ۴۰ ساعت زمانی بسیار زیاد برای در اتوبوس بودن است. اما همین فاصله از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به فرودگاه جدید استانبول، به سه ساعت و نیم تقلیل پیدا می‌کند.

فاثله تبریز تا استانبول بسیار کم‌تر است و به ۱۹۰۰ کیلومتر می‌رسد و به همین دلیل، خیلی‌ها برای سفر زمینی به استانبول، از طریق تبریز اقدام می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که غیر از تهران، شما می‌توانید از شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، قشم و اصهان به صورت هوایی به استانبول سفر کنید. البته تعداد پروازها از شهرهای گفته شده به نسبت تهران ، بسیار کم‌تر است.

عکس: andrewforbes.com

 

نکاتی که درباره سفر با اتوبوس در ترکیه بدانید

در مورد فاصله استانبول از شهرهای ترکیه گفتیم و این که با اتوبوس، چقدر در راه خواهید بود تا به این شهرها برسید. اما بد نیست چند نکته در مورد اتوبوس‌های کشور ترکیه و مسیرهای جاده‌ای این کشور برایتان بگوییم.

  • تمامی اتوبوس‌های بین شهری ترکیه مدرن و راحت بوده و دارای صندلی‌های بزرگ هستند
  • در طول مسیر، بین یک تا دو ساعت یک بار، در میان شهرها و در ترمینال‌های مختلف، اتوبوس توقف خواهد کرد
  • هزینه بلیط اتوبوس نسبت به بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی بین یک چهار تا یک دهم است
  • شما می‌توانید در ترمینال‌های مختلف از اتوبوس پیاده شده و از فروشگاه‌ها، سرویس بهداشتی و امکانات آن‌‌اها استفاده کنید
  • مسیرهای جاده‌ای ترکیه، مخصوصا بین شهرهای بزرگ بسیار عالی هستند

 

۱۰ نکته ساده برای سفری ارزان به بدروم

عکس: theturkeytraveler.com

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران