راهنمای حمل و نقل عمومی در شهر باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
راهنمای حمل و نقل عمومی در شهر باکو

آذربایجان یکی از کشورهایی است که در زمان خیلی دور جزوی از ایران بوده و بعدها جزو شوروی شد و حال برای خود کشوری مستقل است که روز به روز رو به پیشرفت می‌رود. واحد پول آن منات است. با توجه به افزایش درآمد توریستی و نفتی این کشور هر روز ارزش پولش بالا می‌رود. رفتار گرم مردمانش نیز باعث محبوبیتش در بین کشورهای توریستی شده است. اگر با تور باکو قصد سفر به این کشور را دارید بهتر است به غیر از جاذبه‌های دیدنی این شهر زیبا و ساحلی، کمی راجع به حمل و نقل عمومی که شامل تاکسی، مترو، اتوبوس و دوچرخه می‌شود نیز اطلاعات کسب کنید تا بتوانید با هزینه کمتری از کل شهر دیدن کرده و خاطره‌ای به یاد ماندنی برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

 

تهیه باکو کارت، بلیط الکترونیکی


باکو کارت یک بلیط الکترونیک هوشمند و قابل شارژ برای استفاده از مترو و اتوبوس است که چیزی شبیه به استانبول کارت که هم میهنان ما ممکن است در سفرشان به ترکیه از آن استفاده کرده باشند. این بلیط را می‌توان از ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و باجه‌های فروش بلیط خریداری کرد.

 

سفری ارزان به باکو چقدر هزینه دارد؟

 

 

باکو کارت

 


باکو کارت دو نوع می‌باشد:


۱- کارت‌های قابل شارژ که هزینه آن ۲ منات می‌باشد که پس از اتمام موجودی آن می‌توانید مجددا شارژش کنید.
۲- کارت‌های غیر قابل شارژ که حداکثر ۴ بار می‌توانید از آن استفاده کنید. هزینه آن ۰.۲ منات است و پس از اولین استفاده تا ۴۵ روز اعتبار دارد.
هزینه مسیر یک طرفه اتوبوس توسط کارت بلیط در باکو برابر با ۰.۲ منات آذربایجان می‌باشد. برای اطلاع از مسیرهای حرکت اتوبوس شهری بهتر است به سایت اتوبوس رانی باکو مراجعه کنید.
https://www.bakubus.az

هزینه مترو نیز مانند اتوبوس برای هر بار سوار شدن برابر با ۰.۲ منات است که دسترسی شما را به اکثر نقاط شهر ممکن می‌کند. برای اطلاع دقیق‌تر از مسیر خطوط مترو می‌توانید به سایت متروی باکو رجوع کنید.
http://www.metro.gov.az/en


پس قبل از هر کاری از یکی از باجه‌های فروش بلیط یک باکو کارت برای خود خریداری کنید.

 

مترو راهی کم هزینه برای دستیابی به مناطق مختلف باکو


متروی باکو شامل ۴ خط قرمز، سبز، بنفش و سبز کمرنگ می‌شود که دو خط قرمز و سبز خطوط اصلی‌ و پرکاربردتری هستند. این دو خط در ایستگاه‌های ۲۸ می و جعفر جبارلی یکدیگر را قطع می‌کنند. خط سبز طولانی ترین خط متروی باکو است که ۱۹ ایستگاه دارد که از ایستگاه دارناگول (Darnagul) شروع شده و در ایستگاه هازی اصلانوف (Hazi Aslanov) تمام می شود. خط قرمز دومین خط مهم شهر باکو است که در مجموع ۱۳ ایستگاه دارد. این مترو از خط ایچری شهر (Icherisheher) آغاز شده و همانند خط سبز مترو در ایستگاه هازی اصلانوف (Hazi Aslanov) تمام می شود. برای تغییر خط از قرمز به سبز یا بالعکس، لازم نیست سکوی خود را تغییر دهید و به طور مثال پس از پیاده شدن از متروی خط سبز کافی است سوار قطار بعدی شوید چون به صورت یک در میان قطارهای مسیر قرمز و سبز از آنجا عبور می‌کنند. برای اطمینان از مسیر قطار، بهتر است به تابلوهای نمایش دقت کنید.

 

۱۰ دلیل قانع‌کننده که شما را راهی سفر به باکو می‌کند

 

 

حمل و نقل عمومی در شهر باکو

 


تاکسی


تاکسی‌های این شهر به دو صورت تاکسی‌هایی که در خیابان و سطح شهر می‌بینید و حداقل هزینه کرایه آن ها از ۵ منات شروع می شود و یا تاکسی‌هایی که پرچم ۱منات بر روی آنها به چشم می‌خورد که قیمت منصفانه‌تری دریافت می‌کنند و تاکسی متر دارند، هستند. همچنین تاکسی آنلاین همانند اسنپ یا اوبر نیز در این شهر وجود دارد که با نحوه کار با آنها آشنایی دارید و کافی است اپلیکیشن مورد نظر را روی گوشی خود نصب کرده و در صورت وصل شدن به اینترنت به صورت آنلاین نقاط مبدا و مقصد خود را مشخص کنید. جالب است بدانید این نرم افزار در کشور آذربایجان و شهر باکو به همان نام اوبر فعالیت دارد.

 

بهترین مهمانسراهای باکو برای یک سفر مقرون به صرفه‌ و ارزان

 

 

حمل و نقل عمومی در شهر باکو

 


دوچرخه


دوچرخه یکی از محبوب‌ترین وسایل نقلیه عمومی در دنیاست. اگر شما نیز از سواری با دوچرخه در سطح شهر لذت می‌برید می‌توانید با کرایه از مغازه‌های دوچرخه توسط ارایه مدارکی چون پاسپورت، کارت شناسایی، اطلاعات محل اقامت و مقداری پول به عنوان بیعانه در سطح شهر گردش کنید. هزینه کرایه دوچرخه در باکو بسته به شرکت انتخابی شما، برای هر روز بین ۱۰ تا ۲۰ منات آذربایجان خواهد بود. این نکته را به خاطر داشته باشید که این شهر مسیر جداگانه برای دوچرخه سواری ندارد و لازم است در راندن دوچرخه در خیابان احتیاط کنید.

 

۱۰ کاری که حتما باید در اولین سفر خود به باکو امتحان کنید

 

 

حمل و نقل عمومی در شهر باکو

 


گزینه‌های دیگر نیز رانندگی با ماشین شخصی یا کرایه‌ای است که لازم است تمام قوانین رانندگی و پارک در این کشور را قبلا خوانده و رعایت کنید. هر لیتر بنزین بدون سرب حدود ۰.۷ تا ۰.۹۵ منات است. همچنین می‌توانید برای گشت و گذار در شهر پیاده‌روی کنید. برای دیدن برخی خیابان‌های قدیمی شهر بهترین گزینه گردش با پای پیاده‌ است.

۳۱ فروردین ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 28 مرداد 1398)

نظرات کاربران