آشنایی با مهم‌ترین محله‌های تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
آشنایی با مهم‌ترین محله‌های تفلیس

تفلیس، پایتخت گرجستان، مهم‌ترین مقصد گردشگری در این کشور به حساب می‌آید که در کنار رود متکواری واقع شده و جمعیتی نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر دارد. این پایتخت زیبا که همیشه جمعیت زیادی از گردشگران در آن حضور دارند، دارای مناطق مختلفی است که بعضی برای گردشگران تور گرجستان مهم بوده و بخشی دیگر، بیشتر مختص به ساکنین خود تقلیس است. برای آن‌هایی که علاقه‌مند به سفر به این شهر هستند، شناخت از این محله‌ها می‌تواند به گردشی راحت‌تر و پیدا کردن سریع‌تری نقاطی که می‌خواهید، کمک کند. نوشته‌ی امروز ما هم قرار است به شما در این رابطه کمک کند.

 

مردم تفلیس و سیستم حمل و نقل عمومی

تفلیس همیشه به عنوان شهری با فرهنگ‌های مختلف معروف بوده است. اگر چه نزدیک به ۹۰ درصد آن را گرجی‌ها تشکیل می‌دهند اما ارامنه، آذری‌ها و روس‌های زیادی را در آن‌جا می‌بینید و مردم این کشور نیز به خوبی از گردشگرانی از کشورهای مختلف و با فرهنگ‌های متفاوت، میزبانی می‌کنند.

در مورد سیستم حمل و نقل عمومی، قبلا به صورت جامع در این نوشته درباره‌اش گفته‌ایم. ما اگر بخواهیم مختصری در این مورد صحبت کنیم باید بگوییم که بخش زیادی از بارِ حمل و نقل عمومی بر عهده سیستم اتوبوسرانی، مترو، تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌هاست و در بخش‌هایی از شهر نیز ترامواها را مشاهده می‌کنید. مینی‌بوس‌ها را در همه جای شهر می‌بینید که راه حلی بسیار خوب و ارزان برای رسیدن به مقصد هستند. مترو تفلیس نیز خیلی گسترده نیست اما خیلی از جاهای گردشگری شهر را شامل می‌شود.

 

راهنمای طبیعت گردی در دریاچه اودزیرو گرجستان

 

مهم‌ترین محله‌های تفلیس را بیشتر بشناسید

همانطور که در اول نوشته گفتیم، ما امروز همه‌ی محله‌های تفلیس را مرور نخواهیم کرد، بلکه به سراغ آن‌هایی می‌رویم که بیشتر برای گردشگران مهم هستند.

آبانوتوبانی (Abanotubani)

فارغ از این که کجای تفلیس اقامت داشته باشید، حتما در طول سفر خود به سراغ حمام‌های سولفور تفلیس که از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر هستند، دیدن خواهید کرد و آبانوتوبانی آن محله‌ی قدیمی شهر است که این حمام‌ها در آن‌جا واقع شده‌اند. این محله در مرکز شهر واقع شده و حال و هوایی تاریخی دارد و خانه‌های قدیمی که بازسازی شده و به همان شکل باقی مانده‌اند، به این حال و هوا کمک شایانی می‌کنند.

به خاطر حجم بالای گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند، آبانوتوبانی دارای کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی است و از طرفی به خاطر داشتن بعضی از مراکز مهم مذهبی، برای مردم محلی نیز اهمیت دارد. این محله هم چند کلیسای مهم و هم مساجدی بزرگ رار در خود جای داده و از طرفی آتشگاه و معبد زورواستریان (Zoroastrian) نیز در این مکان واقع شده است. اگر قصد دارید برای سفر به تفلیس هتلی مناسب انتخاب کنید، باید در نظر داشته باشید که به خاطر محبوبیت بالای آبانوتوبانی بین توریست‌ها، هتل‌هایی که در این محل قرار گرفته‌اند، عموما گران‌تر از جاهای دیگر شهر به شمار می‌آیند. رفتن به این محله نیز ساده بوده  و از هر جایی از شهر که بخواهید با هر وسیله‌ی نقلیه که دوست داشته باشید، می‌توانید به آبانوتوبانی بروید.

متاتسمیندا (Mtatsminda)

این منطقه‌ی کوهستانی از جمله دیگر محله‌های مهم شهر برای گردشگران به حساب می‌آِد و اسم آن نیز به خاطر کوهستانی است که روی آن قرار گرفته. این منطقه بالا دست، مشرف به شهر است و از آن بالا منظره‌ی فوق‌العاده از تفلیس را مشاهده می‌کنید. اما مهم‌ترین نکته در مورد آن‌جا، پارک و مجموعه تفریحی بزرگی است که به نام متاتسمیندا در این محله ساخته شده است.

متاتسمیندا جایی مسکونی نیست و بخش زیادی از آن را جنگل و پارک بزرگی که از آن صحبت کرده‌ایم، احاطه کرده است. این مجموعه تفریحی هم دارای بازی‌های متنوع بوده و هم شامل یک پارک آبی می‌شود و بخش‌هایی همچون سالن بازی سرپوشیده، سالن بازی‌های کامپیوتری، سالن بولینگ، سینما، رستوران‌ها و کافه‌ها و .. دارد و نماد آن نیز چرخ و فلک بزرگی است که اگر سوارش شوید، در بالاترین نقطه یکی از بهترین منظره‌های ممکن در تور تفلیس را مشاهده خواهید کرد. برای رفتن به این مکان یا باید سوار مینی‌بوس شوید یا از تاکسی استفاده کنید و چیزی حدود نیم ساعت از مرکز شهر در راه خواهید بود.

وِیک (Vake)

در گذشته محله وِیک به افراد شاخص اختصاص داشت و سیاستمداران، افراد متمول، دانشمندان و امثلهم در آن‌جا زندگی می‌کردند. اما امروزه این محله به صورت کامل تغییر کرده و خانه‌های مدرن و زیبا در آن‌جا ساخته شده و بافت آن به کلی تغییر کرده است. اما چرا محله وِیک برای گردشگران مهم است، چون این منطقه از تفلیس، مملو از فروشگاه‌های مختلف، مراکز خرید لوکس، بارهای متعدد و کافه‌های جذاب است. خوب یا بد بودن این تغییرات بسته به کسانی دارد که به این قضیه نگاه می‌کنند. خیلی از محلی‌ها این تغییرات را نمی‌پسندند و از تغییر بافت محله ناراضی‌اند در صورتی که خیلی‌های دیگر به رونق اقتصادی آن‌جا اشاره می‌کنند.

محله وِیک منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در بخش قدیمی شهر است و پارک بزرگ و زیبایی به همین نام در آن‌جا واقع شده. همچنین دریاچه لاکپشت (Kus Tba) یا پارک مزیوری (Mziuri) نیز در این محله واقع شده که در سفر به تفلیس، حتما باید از آن‌جاها دیدن کنید. مسلما موقع مرور بخشی از جاذبه‌های گردشگری، آدرس آن‌ها را نزدیک به میدان روستاولی خواهید دید. این میدان زیبا در محله وِیک واقع شده و اگر چه ایستگاه مترو ندارد اما با اتوبوس و مینی‌بوس، خیلی راحت به آن‌جا دسترسی خواهید داشت.

 

صعود به دریاچه سنگ سیاه در گرجستان

متخی (Metekhi)

متخی یکی دیگر از محله‌های تاریخی و بسیار زیبا در تفلیس است. گفته می‌شود که اولین جایی که مردم در این ناحیه برای سکونت انتخاب کردند، متخی بوده. محله‌ای چسبیده به رودخانه که از بالای صخره‌هایش، می‌توانید تصاویری بسیار زیبا از تفلیس را ثبت کنید. حتی کوچه‌ها و خیابان‌های محله همچون خیابان متخی نیز آن قدر زیباست که خیلی از گردشگران را در آن‌جا می‌بینید که در حال عکاسی هستند.

در این محله جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کلیسای متخی، برج متخی (که به برج ایسانی گودول نیز معروف است) و .. اشاره کرد. در واقع این محله آنقدر زیبا و جذاب است که کافی‌ست در آن قدم بزنید و به هر گوشه‌اش که نگاه کنید یک زیبایی منحصر به فرد را مشاهده خواهید کرد. همچنین پل صلح نیز در همان حوالی واقع شده که از جمله نمادهای مدرن تفلیس به حساب می‌آید.

وِرا (Vera)

ورا در شما محله‌ی قدیم تفلیس واقع شده و در واقع ایستگاه مترو روستاولی در این‌جا باز می‌شود. ورا یکی از محله‌های سرسبز تفلیس به حساب می‌آید که در آن‌جا چندین باغ و پارک قرار گرفته که توریست‌ها از وجود خیلی‌ از آن‌ها با خبر نیستند. از جمله جاهایی که گردشگران به خوبی با آن آشنایند و به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم به سراغش بروید، پارک وراست که محلی بزرگ و زیبا برای گردش در محیطی دلنشین به حساب می‌آیدذ.

از زیبایی‌های محله‌ی ورا می‌توان به ساختمان‌های جذابی که از قرن ۱۹ بر جا مانده‌اند اشاره کرد. بسیاری از این ابنیه زیبا دقیقا به همان شکل حفظ شده‌اند و زیبایی منحصر به فردی را به منطقه داده‌اند.

مرجانیشویلی (Marjanishvili)

وقتی وارد مرکز محله مرجانیشویلی تفلیس می‌شوید، خود را در میان چندین بنای تاریخی زیبا خواهید دید. این ابنیه تاریخی و همچنین وجود فروشگاه‌های مختلف در مرجانیشویلی، از جمله مهم‌ترین دلایلی است که توریست‌ها را به این‌جا می‌کشاند.

در واقع تعداد کافه‌ها و فروشگاه‌ها و رستوران‌ها در این محله آن قدر زیاد است که عاشق آن‌جا خواهید شد. البته بافت کلی این محله در طول سال‌های اخیر تغییرات زیادی به خود دیده و رستوران‌های ترکی و عربی زیادی را در آن حوالی می‌بینید. محله مرجانیشویلی نیز در کنار رودخانه قرار دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های آن، وجود چندین سالن تئاتر در آن‌جاست. همچنین در کنار فروشگاه‌های مختلف در خیابان‌هایش، در میدان اصلی محله، بازاری بزرگ وجود دارد که برای خرید سوغات، می‌توانید به آن‌جا مراجعه نمایید.

 

تجربه خوردن غذاهای خیابانی در تفلیس

تفلیس قدیم (Old Tbilisi)

در نهایت باید به محله تفلیس قدیم هم باید اشاره کنیم که خانه‌های رنگی و دیوارهای قلعه تاریخی‌اش، یکی از تصاویر آشنایی‌ست که از تفلیس در سایت‌های مختلف منتشر می‌شود. این محله‌ی تاریخی پایه و اساس شهر را تشکیل داده و با قرار گیری در پای کوه متاتسمیندا، داشتن قلعه‌‌ی ناریکالا و تندیس کارتلیس دِدا، اهمیتی مضاعف برای پایتخت پیدا کرده است. قلعه ناریکالا جاذبه‌ی گردشگری مهمی است که حتما در طول سفر به تفلیس باید از آن‌جا بازدید کنید و از آن بالا عکس‌هایی از تفلیس بگیرید.

دیدنی‌های این محله تاریخی به همان‌جا ختم نشده و خانه‌های رنگارنگ، ندین کلیسا و مسجد و ابنیه تاریخی متعدد، دیگری جاذبه‌های محله قدیم را شکل می‌دهند.

سابورتالو (Saburtalo)

آخرین محله‌ای که در لیست امروزمان به آن اشاره خواهیم کرد، منطقه‌ای بزرگ را شامل می‌شود که بر خلاف خیلی دیگر از گزینه‌های مقاله‌، دارای جاذبه‌های تاریخی نیست و در مجموع یک مکان مدرن به حساب می‌آید که بخش زیادی از ساختمان‌هایش به دوران شوروی سابق بر می‌گردد. البته الان خیلی چیزها با آن زمان فرق کرده و مراکز خرید و فروشگاه‌های آن، برندهای بین‌المللی مثل LC Waikiki، Luca Polare، Entree، Biscoto و ... را میزبانی می‌کنند.

حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، باز هم سابورتالو با داشتن باغ وحش معروف تفلیس، گزینه‌ای عالی برای تفریح در پایتخت حساب می‌آید. همچنین در سمت دیگری از محله، دریاچه‌ی زیبای لیسی (Lisi) واقع شده که به راحتی می‌توانید، یکی دو ساعتی در آن حوالی گشته و از فضای فوق‌العاده این برکه استفاده کنید.

 

گشت و گذار در خیابان قدیمی شاردنی تفلیس

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران