بهترین پارک‌های ملی سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
بهترین پارک‌های ملی سریلانکا

بیش از ۱۵ پارک ملی در سریلانکا وجود دارد که در آن‌ها، فیل‌های آسیایی زندگی می‌کنند. البته جذابیت‌های این پارک‌های ملی تنها به دیدن فیل‌ها ختم نشده و طبیعت زیبا و حیوانات دیگری همچون پلنگ‌ها و انواع میمون‌ها و پرندگان مختلف نیز در این محل‌ها به گشت و گذار مشغولند. البته در نوشته‌ی امروز ما پارک‌های ملی خاصی می‌پردازیم که جمعیت بیشتری از این فیل‌ها در آن‌جا زندگی کرده و شانس بیشتری برای دیدنشان در سافاری‌هایی به مقصد این مکان‌ها، خواهید داشت.

 

پارک ملی کائودولا  |  Kaudulla National Park

کائودولا اگر چه از جمله پارک‌های ملی کم‌تر شناخته شده در تور سریلانکا به شمار می‌رود اما بدون شک جزو بهترین‌هاست و اگر قصد دیدن فیل‌های آسیایی را داشته باشید، در نظر بگیرید که بیش از ۲۵۰ مورد از این حیوان در کائودولا زندگی می‌کنند و مطمئنا در هر بازدید از آن‌جا، با آن‌ها روبرو خواهید شد. این مکان از پارک‌های ملی تازه تاسیس سریلانکا به حساب آمده که از سال ۲۰۰۲ شروع به فعایت کرده و منطقه‌ای محافظت شده در نظر گرفته شده است که البته این مهم، بیشتر به خاطر حضور همین فیل‌هاست.

سافاری‌ها به مقصد این محل، در دو نوبت صبح و بعد از ظهر به آن‌جا برگزار می‌شود. سافاری‌های بعد از ظهر شلوغ‌تر هستند اما شانس دیدن فیل‌ها در آن‌ها بیشتر است. این سافاری‌ها، با ماشین‌های جیپ بوده و عموما حدود ۵ ساعت به طول می‌انجامد و برای شرکت در آن‌ها، باید در دامبولا یا سیگیریا حضور داشته باشید. سپس از محل هتل سوار خواهید شد و به دیدن پارک ملی می‌روید. هزینه شرکت در این سفرهای کوتاه، عموما به ازای هر نفر حدود ۴۰ دلا راست و باید ورودی پارک را نیز به صورت مجزا و با هزینه ۱۸ دلار پرداخت کنید.

 

مقاصد ساحلی سریلانکا برای انواع مسافران

تقریبا در تمامی طول سال می‌توان به دیدن پارک ملی کائودولا رفت، اما بین ماه‌های جولای تا اکتبر که زمان خشک سال محسوب می‌شود، فیل‌ها برای خوردن آب به برکه‌ها و محل‌هایی خاص می‌آیند که دیدنشان را راحت‌تر می‌کند. تقریبا تمامی گردشگران، برای دیدن همین فیلم‌ها به پارک ملی کائودولا می‌آیند، جایی که دسته‌های بزرگ فیل‌ها زندگی کرده و حتی ممکن است در طول سافاری، بچه‌ فیل‌ها را نیز مشاهده کنید. با این حال، حیوانات دیگری همچون خرس‌های کوچک سیاه، کروکدیل، گوزن، گونه‌های مختلف میمون و ... نیز در این محل زندگی کرده و البته تعداد بی‌شماری پرنده را نیز در میان درختان پارک ملی، مشاهده خواهید کرد.

کوادولا درست در نزدیکی پارک ملی مینریا قرار گرفته که محلی به شدت محبوب‌تر است، به همین دلیل فضای این محل خلوت‌تر و دنج‌تر بوده و تماشای حیوانات نیز در آن‌جا راحت‌تر خواهد بود. همچنین هزینه‌ی سافاری‌ها به مقصد پارک ملی کوادولا، کم‌تر است. در واقع توریستی نبودن این محل، کمک شایانی به حفظ فضای واقعی پارک کرده و در این جا خبری از تجهیزات گلمپینگ مثل پارک ملی یالا نیست و به هیچ وجه امکان سر کردن شب در این محل را نخواهید داشت.

پارک ملی یالا  |  Yala National Park

درست بر خلاف کوادولا، یالا معروف‌ترین پارک ملی سریلانکا بوده و این محل بخش گسترده‌ای از مناطق ساحلی و جنگل‌های جنوب شرق کشور را احاطه کرده است. پارک ملی بزرگی که جمعیت بالایی از فیل‌ها و همچنین پلنگ‌ها در آن‌جا زندگی می‌کنند. این پارک ملی بزرگ در واقع به ۵ بخش تقسیم شده است و تنها بازدید یک از این مناطق برای عموم آزاد است تا در حد ممکن، از حیات وحش پارک ملی یالا، بهتر مراقبت شود.

غیر از فیل‌های آسیایی که تعداد بالایشان در این پارک، باعث می‌شود تا به راحتی بتوانید در طول سافاری‌ها ببینیدشان، کروکدیل‌ها، گوزن‌ها، چندین گونه میمون، بوفالوها، پلنگ‌ها، خرس‌های تنبل و گونه‌های بسیار زیاد دیگری در این محل به زندگی می‌پردازند. همین تنوع بالای جانوری و طبیعت بسیار زیبای پارک ملی یالا است که از این محل، مکانی بسیار محبوب در میان توریست‌ها ساخته است. خیلی اوقات، بازدیدکنندگان از پارک، آنقدر ذهنشان را درگیر پستانداران این منطقه می‌کنند که از پرندگان بی‌شمار و رنگارنگی که در آن‌جا هستند، غافل شده و تصویر آن‌ها را در قاب‌هایشان ثبت نمی‌کنند.

 

حقایقی که درباره سریلانکا نمی‌دانید

سافاری‌های متعددی با ماشین‌های مختلف در طول روز به پارک ملی یالا می‌روند که خیلی از آن‌ها وعده دیدن فیل‌ها و پلنگ‌ها را به شما می‌دهند. با توجه به وسعت پارک، شانس دیدن فیل‌ها زیاد است اما احتمال دیدن پلنگ‌ها در این مکان، ۵۰-۵۰ خواهد بود. همچنین منطقه ساحلی پارک ملی یالا نیز از جاهای جذاب است که خیلی از سافاری‌ها شما را به این محل نیز خواهند برد. این سافاری‌ها عموما ۵ ساعتی به طول می‌انجامد و شما از خود کلمبو به آن‌جا برده خواهید شد. نزدیکی پارک ملی یالا به کلمبو و راحتی رفتن به این محل در تور سریلانکا نیز از جمله دیگر ویژگی‌های آن‌جا به حساب می‌آید.

دیگر نکته‌ای که درباره پارک ملی یالا باید بدانید، امکان گلمپینگ و اقامت در این محل است. چند مکان برای این کار در نظر گرفته شده که Yala Wild Coast Lodge‌ از همه معروف‌تر و شیک‌تر است و اقامتگاه‌های فوق‌العاده جذابی را برای اقامت پیش روی شما می‌گذارد. داشتن استخر، قرار گیری در فضایی رویایی و امکانات عالی رفاهی از جمله ویژگی‌های این محل به حساب می‌آید.

پارک ملی مینریا  |  Minneriya National Park

پیش‌تر اشاره‌ای به پارک ملی مینریا کرده بودیم، محلی بسیار معروف که در آن‌جا نیز گونه‌های مختلفی از پستانداران و پرندگان زندگی می‌کنند که از جمله آن‌ها، می‌توان به جمعیت بالای فیل‌های آسیایی اشاره کرد که نمادی برای این منطقه بوده و در فصل خشک سال، خیلی راحت می‌توان آن‌ها را نزدیک به منابع آب مشاهده کرد.  

پارک ملی مینریا وسعتی به اندازه ۸۸۹۰ هکتار داشته و از کلمبو حدود ۴ ساعت فاصله دارد. اگر می‌خواهید در مورد تنوع حیات وحش در این محل بدانید، کافیست در نظر داشته باشید که بیش از ۱۶۰ نوع پرنده مختلف از جمله کینگ فیشر در آن‌جا زندگی می‌کنند. فضای پارک به خاطر مناطق جنگلی، چشم‌های اندازهای دیدن و دریاچه‌هایی که در آن‌جا وجود دارد، واقعا زیباست و ترکیبی شگفت‌انگیز دارد که وصف آن ممکن نیست و تنها باید از نزدیک ببینید تا درکش کنید.

 

۱۵ ورزش آبی جذاب در سریلانکا

سافاری‌هابه مقصد پارک ملی مینریا بین ۳ تا ۵ ساعت طول می‌کشد که البته آن‌هایی که از کلمبو حرکت می‌کنند، زمان نسبتا طولانی رادر راه خواهند بود و سپس همین مدت را در پارک سر خواهند کرد. یکی از زمان‌های بسیار محبوب برای شرکت در سافاری، موقع گردهمایی فیل‌ها در فصل خشک است که بزرگ‌ترین گردهمایی فیل‌های آسیایی به حساب می‌آید. البته این زمان شرکت در سافاری‌ها بسیار سخت خواهد بود و اگر هم شانس رزرو جا در سفرها را داشته باشید، با تعداد بسیار زیادی توریست که به پارک می‌روند، مواجه خواهید شد.

از دیگر حیواناتی که در پارک ملی مینریا شانس دیدنشان را خواهی داشت، می‌توان به خرس‌های تنبل، گوزن، بوفالو‌های وحشی، خوک‌های وحشی، میمون‌های صورت بنفس و ... اشاره کرد. همچنین محل‌هایی در نزدیکی پارک برای اقامت در نظر گرفته شده که در نوع خود جذاب هستند.

پارک ملی اوداوالاوه  |  Udawalawe National Park

اگر در سفر به سریلانکا قصد بازدید از الا را دارید و در این بین، دوست دارید تا فیل‌های آسیایی را نیز در این کشور تماشا کنید، بهترین انتخاب برای شما پارک ملی اوداوالاوه است. مکانی شگفت‌انگیز که تنوع زیستی بی‌نظیری دارد و طبیعت زیبای آن، شما را شیفته خود خواهد کرد. این منطقه محافظت شده 30821 هکتار وسعت داشته و با این که بخش‌های زیادی از آن قبلا به مزارع اختصاص داشت، اما با اختصاص دادن زمین‌هایی در جاهای دیگر، کشاورزان از آن‌جا کوچک کرده و این منطقه، به صورت کامل، خالی از سکنه شده است.

اکثر توریست‌هایی که به این محل می‌آیند نیز، به هدف تماشای فیل‌ها زحمت سفر را به جان می‌خرند و با توجه به تعداد بالای این حیوانات در پارک، شانس دیدن آن‌ها را در طول سافاری به پارک ملی اوداوالاوه بسیار خواهد بود. حتی ممکن است این موجود باشکوه، بر سر راه شما سبز شده و مجبور باشید، مدتی در ماشین منتظر بمانید تا از جاده رد شود. البته در مواجهه با فیل‌ها یا هر حیوان دیگری در این پارک ملی و در پارک‌های دیگر، نباید به آن‌ها غذا بدهید یا لمسشان کنید و البته بردن حیوانات خانگی به فضای این گونه پارک‌ها نیز ممنوع خواهد بود.

 

معرفی میراث جهانی تاریخی و طبیعی سریلانکا

بهترین زمان برای بازدید از فیل‌ها در این مکان نیز، فصل خشک سال است که بین ماه‌های دسامبر تا مارس و مِی تا سپتامبر بوده و در این بین، خیلی راحت‌تر در جاهای مشخص، فیل‌ها را مشاهده خواهید کرد. البته این پارک ملی نیز تنها خانه‌ی فیل‌ها نبوده و حیوانات مختلفی از جمله گوزن‌ها، بوفالو‌ها، انواع میمون‌ها و ... در آن‌جا زندگی می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سافاری به پارک ملی  اوداوالاوه ، تماشای طوطی‌های متنوع و پرتعدادی است که بر  روی درختان مشاهده خواهید کرد. پس تا جای ممکن یک دوربین خوب با لنز تله همراه داشته باشید تا بتوانید از آن‌ها عکاسی کنید.

سافاری‌ها به مقصد این پارک چیزی حدود ۳ ساعت به طول خواهد انجامید. البته سافاری‌های طولانی‌تری نیز برگزار می‌شوند که تعدادشان بسیار کم‌تر خواهد بود و بهتر است با بچه‌های کم سن و سال در آن‌ها شرکت نکنید. همچنین این را هم مد نظر داشته باشید که در اغلب این سافاری‌ها، به شما اجازه‌ی خروج از ماشین یا نهایتا دور شدن از وسیله‌ی نقلیه داده نمی‌شود و باید در تمام طول راه، کاملا به حرف‌های راهنما عمل کنید.

۰۱ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران