آشنایی با معابد آگرا

جاذبه‌های گردشگری آگرا
آشنایی با معابد آگرا

آگرا دارای تاریخی غنی است که در بناهای تاریخی متعدد آن، در داخل و اطراف شهر منعکس شده است. در این میان، معابد آگرا نیز فضاهایی باستانی را ارائه می‌دهند و از برترین جاذبه‌های توریستی این منطقه به شمار می‌آیند. این مکان‌ها، خاستگاه برخی از مهم‌ترین ادیان جهان از جمله هندوئیسم و بودیسم هستند.

 

معبد شری خاتو شیام جی

سفر مجازی با تور آگرا به مهمترین معابد این شهر را از Shri Khatu Shyam Ji شروع می‌کنیم که در ۹ مارس ۲۰۲۳ افتتاح شد و هم اکنون یکی از دیدنی‌های جذاب آگرا است. اینجا بزرگ‌ترین معبد خاتو شیام جی، در کل اوتار پرادش است. این بنا از قدیمی‌ترین معبد خاتو شیام جی در راجستان الهام گرفته شده و در شمار برترین معابد آگرا محسوب می‌شود.

این عبادتگاه، به پرستش خدای کریشنا و بارباریکا (یا همان خاتو شیام) اختصاص یافته و بت اصلی آن خاتو شیام، در این معبد ۳ طبقه از سنگ کمیاب ساخته شده است. طبق اساطیر هندو، عابدانی که نام خاتو شیام جی را از صمیم قلب بر زبان می‌آورند، اگر با تقوای واقعی این کار را انجام دهند، سعادتمندند و گرفتاری‌هایشان برطرف می‌شود.

  • ساعات بازدید: ۵:۳۰ صبح تا ۲۱
  • آدرس: road, Jeoni Mandi, Civil Lines, Agra, Uttar Pradesh 282004

عکس: justdial.com

 

معبد شری منکامشوار ماندیر

در سفر با تور هند، با Shri Mankameshwar Mandir نیز آشنا خواهید شد که یکی از قدیمی‌ترین معابد آگرا و بسیار قدیمی‌تر از تاج محل است. طبق گفته پوجاری‌های محلی، این معبد که بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد، توسط پانداواها ساخته شد که به مدت ۱۳ سال در تبعید بودند.

البته ما نمی‌توانیم صحت این ادعا را تایید کنیم. اما طبق شواهد تاریخی، اما این امر حقیقت دارد که در ۱۰۰۰ سال گذشته، بسیاری از فرمانروایان آگرا این معبد را بازسازی کرده‌اند. جالب است بدانید در طول جشنواره‌هایی مانند ماها شیواراتری، ناوراتری، دوسارا و دیوالی، اینجا تبدیل به شلوغ‌ترین معابد آگرا می‌شود.

گفتنی است این معبد باستانی، در فاصله ۵ کیلومتری از ایستگاه راه آهن آگرا و ۱ کیلومتری قلعه آگرا در راواتپارا، در نزدیکی مسجد جامع واقع شده است. این مکان به تقدیس لرد شیوا اختصاص دارد و مجسمه‌ای از این الهه را نیز در معبد خواهید یافت. همچنین در پشت زیارتگاه لرد شیوا، معابد کوچک زیادی در داخل مجموعه به چشم می‌خورند که به تقدیس سایر خدایان از جمله الهه ساراسواتی، گایاتری، گانگا، هانومان، راما و نارسیما اختصاص داده شده‌اند.

از  آداب و رسومات این معبد این است که بازدیدکنندگان باید فقط لباس‌های سنتی هندی به تن داشته باشند و به هیچ وجه، با کت و شلوار و سایر گزینه‌های پوشاک در این مکان حضور نیابند.

  • ساعات بازدید: ۵:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰
  • آدرس: Daresi Rd, Rawatpara, Sheb Bazar, Mantola, Agra, Uttar Pradesh 282003, India

 

راهنمای کامل ویزای هند

عکس: hi.wikipedia.org

 

معبد راولی

معبد Rawli توسط راجا منسینگ که فرمانده امپراطور اکبر بود، ساخته شد. این معبد نیز، به تقدیس لرد شیوا اختصاص دارد و یکی از برترین معابد آگرا برای پرستش این الهه به شمار می‌آید. این مکان، همه روز، خصوصا دوشنبه‌ها مملو از انبوه علاقمندان می‌شود.  بعلاوه مردمان محلی بسیاری، در تمام فستیوال‌های هندو از این معبد دیدن می‌کنند.

  • ساعات بازدید: ۴ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱۶ تا ۲۲
  • آدرس: Mahatma Gandhi Rd, Panchkuian, Rakabganj, Agra, Uttar Pradesh 282001

معبد دیالباغ

معبد Dayalbagh، یک معبد رادها سوامی و یکی از برترین مکان‌های توریستی و معابد آگرا است. دیال باغ که به سوامی باغ نیز شهرت دارد، در ۱۵ کیلومتری شهر آگرا قرار دارد. نام معبد، به معنای باغ پروردگار مهربان است. معبد مکانی است که سنت ساتگورو، هشتمین گورو مقدس، در آن زندگی می‌کرد و بر ساتسانگ‌ها ریاست می‌نمود.

این ساختمان باشکوه، به دلیل معماری منحصر به فرد و زیبا و فضای آرام و دنجش نیز محبوبیت دارد و از ارتفاع ۱۱۰ فوتی برخوردار است. گفتنی است کار بر روی ساخت این مکان، در سال ۱۹۰۴ آغاز شد. اما جزئیات ساخت و ساز، بیش از ۷۶ سال طول کشید و سرانجام در سال ۱۹۸۰ اینجا به روی عموم گشوده شد. این معبد همچنین یک مهمانخانه، غذاخوری، فروشگاه سوغاتی، کتابخانه و موزه را نیز در خود جای داده است.

  • ساعات بازدید: ۴ صبح تا ۱۹
  • آدرس: Soami Bagh Temple, Dayal Bagh, Agra, Uttar Pradesh 282005

عکس: agratourism.in

 

معبد پریثویناث

در ادامه سفر به برترین معابد آگرا، سری هم می‌زنیم به Prithvinath، معبد قدیمی لرد شیوا در آگرا که به نام پادشاه محبوب هندوهای آجمر و دهلی، پریثویراج چاوهان، نامگذاری شده و گمان می‌رود در قرن ۱۰-۱۱ ساخته شده است. طبق گفته مردمان محلی، آگرا نیز بخشی از پادشاهی دهلی و تحت فرمانروایی این پادشاه بوده و هنگامی که وی کنترل دهلی را به دست گرفت، اغلب از این معبد بازدید می‌کرد. بعلاوه در زمان حکومت مغول، امپراتور اکبر نیز به این معبد کمک مالی ارائه می‌داد.

این ساختمان کوچک که بیشتر شبیه یک مکان مسکونی باستانی است، مجسمه‌ای از یک گاو نر مقدس از اساطیر هندو به نام Nandi را در خود جای داده که رو به مجسمه خدای اصلی معبد یعنی لرد شیوا، در مرکز حیاط ایستاده است.

جالب است بدانید این معبد در میان محبوب‌ترین معابد آگرا در زمان برگزاری جشنواره‌ها به ویژه شیوراتری، بسیار شلوغ می‌شود. هتل‌های موجود در این محدوده نیز برای رفاه حال زائران معبد، نرخ‌های معقولی ارائه می‌دهند و البته این مبلغ، به نوع امکاناتشان نیز بستگی دارد. اما قطعا متناسب با هر بودجه و سلیقه‌ای، می‌توان اقامتگاه مناسبی در این حوالی یافت.

  • ساعات بازدید: ۴ صبح تا ۲۱
  • آدرس: Fatehpur Sikri Road, Shahganj, Agra, India, 282010

 

گردشگری سلامت در هند

عکس:yappe.in

 

معبد بالکشوار مهادف ماندیر

از دیگر معابد آگرا، می‌توان به Balkeshwar Mahadev Mandir اشاره کرد که به لرد شیوا تقدیم شده و بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. نکته جالبی که باید در مورد بالکشوار ماندیر بدانید، این است که این معبد یکی از ۴ معبد لرد شیوا در آگرا است که در چهار گوشه شهر قرار دارند. شما افراد محلی زیادی را خصوصا در روزهای دوشنبه در اینجا خواهید یافت. بعلاوه هر ساله در روز شیواراتری، معبد شاهد هجوم خیل عظیم زائران است.

گفتنی است این مکان، در حاشیه رودخانه یامونا قرار دارد. ساخت این معبد نیز داستانی را در پس خود دارد. و به گفته پوجاری جی، یک گاو نزدیک رودخانه پرسه می‌زد و ناگهان در مکان فعلی معبد، با صدای بلند شروع به ناله کرد و توجه همه روستاییان مجاور را به خود جلب نمود. در همان مکان، لرد شیوا ظاهر شد و در نهایت این معبد متولد گشت.

  • ساعات بازدید: ۵ صبح تا ۲۱
  • آدرس: Balkeshwar Ghat Wasan, Kailash Nagar, Rajwara, Kamla Nagar, Agra, Uttar Pradesh 282004

عکس: hindi.news18.com

 

معبد کایلاش ماندیر

رودخانه یامونا، یکی از مقدس‌ترین رودخانه های هند بوده و در بسیاری از متون مقدس مذهبی باستانی به آن اشاره شده است. پس جای تعجب نیست که از زمان‌های قدیم، تعدادی معبد در این حوالی شکل گرفته باشند. Kailash Mandir یکی از این معابد است که به لرد شیوا تقدیم شده و در سیکاندرا، در حاشیه یک روستای کوچک قرار دارد و با یک جنگل سرسبز احاطه شده است.

این معبد باستانی که از مهمترین معابد آگرا به شمار می‌آید، در کل فضایی آرامش بخش و دنج دارد. هر چند که در طول نمایشگاه سالانه کایلاش که بعنوان یادبود ظهور لرد شیوا در ماه‌های موسمی اوت و سپتامبر برگزار می‌شود، طرفداران بسیاری را از تمام مناطق مجاور جذب می‌کند و شلوغ می‌شود.

  • ساعات بازدید: ۶ صبح تا ۲۰:۳۰
  • آدرس: Bainpur Mustkil, Agra 282007 India

 

معبد لانگده کی چوکی هانومان مندیر

Langde ki Chowki Hanuman Mandir، قدیمی‌ترین معبد هانومان و یکی از پرطرفدارترین معابد آگرا است که گفته می‌شود قدمتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساله دارد و در قرن ۱۶ ساخته شده است و یکی از بناهای تاریخی هند است. این مکان در گذشته، محل ورود قایق‌های کوچکی بود که از رودخانه یامونا به کانالی حرکت می کردند که به سمت سیکاندرا جریان می‌یافت. در آن زمان، هر قایق اعم از باری و مسافربری که از رودخانه یامونا وارد آن کانال می‌شد، باید به جمع کننده عوارض مبلغی را پرداخت می‌نمود.

داستان پشت این معبد این است که یک مرد معلول که مامور عوارضی بود، در زمان مهاراجه در این منطقه ساکن شده بود. او مدتی رویاهایی از ماهاویر هانومان جی می‌دید و در نهایت تحت تاثیر این خوابها و با هزینه خود، معبد هانومان را در اینجا بنا نهاد.

  • ساعات بازدید: ۵ صبح تا ۲۱
  • آدرس: HIG Flat, 19, Bypass Rd, Langre Ki Chowki Chouraha, Langre Ki Chowki, Civil Lines, Agra, Uttar Pradesh 282004

 

۱۵ هتل رمانتیک هند

عکس: youtube.com

 

 

۱۴ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران