معبد یونگگئونگ لاما پکن

جاذبه‌های گردشگری پکن
معبد یونگگئونگ لاما پکن

معابد چین امروزه به یکی از جاذبه‌های توریستی پرطرفدار در این کشور تبدیل شده است. به طوری که تاریخچه غنی و سبک معماری بسیار جذاب این بناهای مذهبی توانسته مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی قرار بگیرند. در میان ده‌ها و حتی صدها معبد بزرگ و باشکوهی که در چین وجود دارد، معبد یونگگئونگ لاما پکن از جمله مواردی است که در بین گردشگران بسیار پرطرفدار بوده و روزانه توریست‌های بسیار زیادی را به خود جذب می‌کند. اما چه چیزی باعث شده تا این معبد بتواند مورد توجه اغلب افراد قرار بگیرد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با این بنای بودایی آشنا کنیم تا بتوانید در سفر خود به شهر زیبای پکن به راحتی از آن بازدید کرده و لحظات به یادماندنی را ثبت کنید.

 

معرفی معبد یونگگئونگ لاما پکن

معبد یونگگئونگ لاما (Yonghe Lamasery) که با نام‌های معبد یونگه، یونگه لاماسری یا معبد یونگه لاما نیز شناخته می‌شود، در مرکز شهر پکن قرار گرفته و این روزها با استقبال مسافرین تور چین در این کلان شهر روبرو شده است. معبد لاما بزرگترین معبد بودایی تبتی در پکن است که همچنان از آن به عنوان محل عبادت مردم محلی استفاده می‌شود. این بنای جذاب و دیدنی از زمان امپراتور کیان لونگ (۱۷۳۵-۹۶) در سلسله چینگ از یک کاخ سلطنتی به یک معبد بودایی تبتی تبدیل شد و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین معابد بودایی تبتی در چین معرفی می‌شود.

البته که تنها جذابیت معبد یونگگئونگ لاما پکن به دلیل تاریخچه غنی آن نبوده و این بنای مذهبی با طراحی زیبا اعم از سقف‌های تزیین شده با کاشی‌های لعاب زرد و همچنین در بر داشتن سه گنجینه ارزشمند (بزرگترین بودای چوب صندل در جهان، بودای برنزی گذشته - حال - آینده و تپه ۵۰۰ آرهات) نیز توانسته مورد توجه همگان قرار بگیرد. به طوری که از معبد لاما به عنوان "سرزمین مبارک" یاد شده و از همین رو مسافران تور پکن دوست دارند بازدید از این بنای عظیم و باشکوه را در لیست برنامه‌های گردشگری خود قرار دهند. از دیگر مورد مهم در خصوص معبد لاما می‌توان به نقش مهم آن در دو حوزه دین و سیاست اشاره کرد. به طوری که از نظر سیاسی، معبد لاما رابط و پل ارتباطی بین دولت مرکزی سلسله چینگ و دولت محلی تبت بود. در حالی که این معبد از نظر مذهبی، به عنوان مکانی با موقعیت بالا برای فعالیت‌های مذهبی، فرهنگ بودایی تبتی را گسترش می‌داده و می‌دهد.

عکس: bulgarihotels.com

 

سبک معماری معبد یونگگئونگ لاما پکن

معبد یونگه در امتداد یک محور مرکزی شمالی - جنوبی قرار گرفته که طول آن ۴۸۰ متر و مساحت آن ۶۶۴۰۰ کیلومتر مربع است. دروازه اصلی این معبد که دروازه شفافیت و شکوفایی (Zhaotaimen) نام دارد در انتهای جنوبی این محور به همراه سه طاقنمای یادبود در جلو قرار دارد. همچنین مسیری برای کالسکه‌های امپراتوری در آن ساخته شده‌اند که بین طاق‌نمای یادبود جلو و دروازه شفافیت و رفاه واقع شده است. در طول محور، پنج تالار اصلی وجود دارد که با حیاط از هم جدا می‌شوند:

۱. تالار دروازه هماهنگی و صلح  (Yonghemendian)

۲. تالار هماهنگی و صلح  (Yonghegong)

۳. تالار حفاظت ابدی  (Yongyoudian)

۴. تالار چرخ قانون  (Falundian)

۵. غرفه ده هزار شادی  (Wanfuge)

طراحی این پنج سالن طوری صورت گرفته که هر کدام بر فراز سالن قبلی واقع شده و با کاشی‌های رنگارنگ و مجسمه‌های شیر تزیین شده‌اند. هر کدام از این سالن‌ها دارای جذابیت‌های خاص خود از لحاظ طراحی بوده و هر بازدیدکننده‌ای را شگفت‌زده می‌کنند.

 

جاذبه ها و تفریحات رایگان پکن

عکس: en.m.wikipedia.org

 

زمان بازدید از معبد یونگگئونگ لاما پکن

علاقه‌مندان به بازدید از معبد لاما در سفر به پکن باید در ساعات کاری مجموعه در آن حضور داشته باشند. این معبد همه روزه در ماه‌های نوامبر تا مارس از ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر و در ماه‌های آوریل تا اکتبر از ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر باز است. در نتیجه معبد لاما برای بازدید در تمام طول سال مناسب بوده اما از لحاظ شرایط آب و هوایی و البته خلوتی بهترین زمان برای بازدید از آن اواسط اکتبر تا پایان نوامبر است؛ چرا که در این فصل هوا به بسیار گرم و نه بسیار سرد بوده و از طرفی جمعیت بازدیدکنندگان نیز بسیار زیاد نخواهد بود. در نتیجه علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی در آن به گشت و گذار و بازدید بپردازند.

توجه داشته باشید که معبد یونگگئونگ لاما پکن همیشه در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی چین مانند تعطیلات سال نو چینی (ژانویه/فوریه)، تعطیلات روز ملی (۱ تا ۷ اکتبر) و تعطیلات روز کارگر (۱ تا ۳ مه) شلوغ‌تر از هر زمان دیگری است. همچنین برای افرادی که دوست دارند با مراسم مذهبی بودایی آشنا شده و از نزدیک به تماشای اعمال آن‌ها بپردازند، پیشنهاد می‌شود در طول جشنواره‌های مهم معبد یونگه از آن بازدید کنند. در مورد این مراسم‌ها می‌توانید از مردم محلی سوال کرده و اگر خوش‌شانس باشید در زمان حضور خود در پکن در آن‌ها شرکت کنید.

عکس: westchinago.com

 

هزینه بازدید از معبد یونگگئونگ لاما پکن

بر خلاف اغلب معابدی که در کشور چین و حتی دیگر کشورهای آسیایی وجود دارند، علاقه مندان به بازدید از این مجموعه بودایی باید قبل از ورود به آن بلیط تهیه کنند. هزینه بلیط ورودی به این معبد به ازای هر یک بزرگسال ۴ دلار آمریکا است. البته اگر به همراه کودکان خود سفر می‌کنید نیازی به تهیه بلیط برای کودکان با قد کمتر از ۱.۲ متر نخواهد بود.

 

بهترین پارک‌های آبی پکن

عکس: klook.com

 

نحوه دسترسی به معبد یونگگئونگ لاما پکن

علاقه‌مندان به بازدید از معبد یونگگئونگ می‌توانند به کمک وسایل حمل و نقل عمومی پکن دسترسی آسان و البته اقتصادی را به آن داشته باشند. در ادامه به بررسی نحوه دسترسی به این معبد به کمک هر کدام از وسیله‌های حمل و نقل عمومی شهر می‌پردازیم:

  • مترو: برای این منظور بازد از خط ۲ مترو به ایستگاه معبد Yonghegong Lama رفته و از خروجی C خارج شوید. همچنین می‌توانید سوار بر خط ۵ مترو شده و در همین ایستگاه پیاده و از خروجی F خارج شوید.
  • اتوبوس: افرادی که قصد سوار شدن به اتوبوس را دارند باید از طریق اتوبوس‌های خط ۱۳ یا ۶۸۴ به ایستگاه Guozijian رفته یا با اتوبوس ۱۱۶ یا ۱۱۷ مسیر ایستگاه معبد Yonghegong Lamaرا در پیش بگیرند. همچنین می‌توانند سوار بر یکی از خط‌های اتوبوس ۲، ۱۸، ۴۴، ۶۲، ۶۰۶، ۸۰۰، ۸۵۸، یا ۹۰۹ شده و به ایستگاه Lama Temple Bridge East  رفته و از آنجا با کمی پیاده‌روی خود را به معبد یونگگئونگ لاما پکن برسانند.
  • تاکسی: تاکسی آسان‌ترین و البته سریع‌ترین راه برای رفتن به معبد لاما بوده اما باید توجه داشت که هزینه آن در مقایسه با مترو و اتوبوس بالاتر خواهد بود. شما می‌توانید از هر نقطه شهر پکن تاکسی را کرایه کرده و از راننده بخواهید تا شما را به این معبد بودایی معروف برساند.

عکس: expedia.com.my

 

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران