راهنمای کامل سفر به راجستان هند

جاذبه‌های گردشگری هند
راهنمای کامل سفر به راجستان هند

راجستان، سرزمین قصرها و قلعه که یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری در هند به شمار می‌رود. زیبایی‌های این منطقه از هند همان قدر که خاص و متفاوت هستند، گفتن از آن‌ها در قالب کلمات بسیار سخت است. شهرهای آن هر کدام به یک رنگ معروفند، مثل جیپورِ صورتی، اودایپورِ سفید، جودپورِ آبی، جایسالمرِ طلایی و جالاوارِ بنفش و نقاط دیدنی زیادی هستند که امکان بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. اگر در تور هند، قصد بازدید از راجستان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم، مطلب امروز ما را مطالعه نمایید که از چند و چون این سفر برایتان گفته‌ایم.

 

بهترین زمان برای سفر به راجستان

ماه‌های اکتبر تا مارس (اواسط مهر تا اواسط اردیبهشت) بهترین زمان برای سفر به راجستان به حساب می‌آید. دمای هوا در این دوران، بهترین حالت خود را دارد، بارندگی کم است و به راحتی می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری مختلف دیدن کرده و به هر جایی که خواستید برسید. البته این ایام، بیش از از هر زمان دیگری، راجستان شلوغ است و خیلی دیگر از توریست‌ها نیز، برای بهره بردن از بهترین آب و هوای ممکن، این زمان را برای سفر به آن‌جا انتخاب می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم، تابستان به راجستان نروید که گرمای هوا در بعضی روزها، تا ۴۸ درجه هم پیش می‌رود. در ماه‌هایی که به عوان بهترین زمان برای سفر به راجستان به آن‌ها اشاره کردیم، دمای هوای بین ۱۳ تا ۱۳ خواهد بودو اولین روزهای آبان، پیک سفر به این منطقه از هند به حساب می‌آید.

چقدر زمان برای سفر به راجستان احتیاج خواهید داشت؟

راجستان بزرگترین استان هند است و شهرهای دیدنی زیادی دارد که هر کدامشان، می‌توانند یک مقصد گردشگری ایده‌آل برای تعطیلات باشند. در واقع با در نظر گرفتن این که دقیقا از کدام شهرها می‌خواهید بازدید به عمل آورید، تعداد روزهای مورد نظر برای سفر به راجستان را محاسبه خواهید کرد. پیشنهاد ما این است که حداقل دو روز برای هر کدام از این شهرها صرف کنید تا با خیال راحت، حداقل از مهم‌ترن دیدنی‌های آن‌ها بازدید به عمل آورده باشید. هر چند بعضی از شهرها مثل جیپور، جاذبه‌های متعددی دارند که حتی در دو روز هم نمی‌توان به مهم‌ترین‌های آن‌ها رسید.

 

گردش در دهلی برای بار اولی ها

رفت و آمد در راجستان

انتخاب‌های متنوعی برای رفت و آمد در هند و البته راجستان دارید. از اتوبوس و تاک تاک گرفته تا تاکسی و مترو که هر کدام برای منطقه‌ای مناسب هستند. نکته مهم در استفاده از وسایل حمل و نقل محلی مخصوصا تاکسی و تاک تاک، حتما قبل از سوار شدن، مبلغ نهایی را با راننده به تفاوت برسید و سپس سوار شوید. بهتر است حتما نقشه آنلاین همراه داشته باشید و برای پرداخت مبالغ مورد نظرتان نیز، پول خورد همراه ببرید. برای بازگشت به هتل، همیشه یک کارت از هتل گرفته و آن را به راننده بدهید تا بدون مشکل، مسیریابی را به عهده خود راننده بگذارید.

ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی محلی در راجستان، ریکشا (rickshaw) یا همان تاک تاک‌های هندی است که موتورهایی سه چرخه با ظرفیت دو تا سه نفر است و فضای کمی هم برای قرار دادن بار دارد. تنها دلیلی که به جای تاکسی بهتر است از این موتورها استفاده کنید، هزینه‌ی پایین‌تر ریکشا است. اتوبوس‌های شهری بسیار شلوغ هستند و عموما، توریست‌ها به سراغشان نمی‌روند با این حال در بعضی شهرها مثل جیپور، این اتوبوس‌ها برای رفت و آمد محلی‌ها حیاتی هستند.

تاکسی‌های شهری اغلب از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند و بهتر است یا از اول هزینه را در نظر بگیرید یا بخاهید که تاکسی‌متر را روشن کنند. هزینه تاکسی در هند اگر چه خیلی کم نیست، اما به نسبت خیلی از مقاصد گردشگری ارزان به حساب می‌آید. شما می‌توانید از برنامه‌های برتر تاکسی اینترنتی در هند نیز استفاده کنید. در مورد مترو هم باید بگوییم که تنها در جیپور مترو فعال است و ایستگاه‌های محدودی دارد.

 

چگونه سفری امن به هند داشته باشیم؟

مکان‌هایی که در راجستان، حتما باید از آن‌ها بازدید کنید

شهرها و مکان‌های زیادی در راجستان هستند که هر کدامشان، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تنها به سلیقه شما بر می‌گردد، که به سراغ کدام‌ها بروید. اما این‌ها، از مهم‌ترین‌ها هستند:

  • جیپور (Jaipur): شهر صورتی به خاطر وجود چندین قصر بزرگ تاریخی، قلعه‌های قدیمی و معابد دیدنی معروف بوده و میان توریست‌های تور هند، محبوب‌ترین شهر در راجستان به حساب می‌آید. بعضی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جیپور شامل قلعه آمبر، هوا محل، جانتار منار و قصر شهری می‌شود.
  • جودپور (Jodhpur): قلعه مهرانگهر یکی از شگفتی‌های معماری در جودپور است که از دل تپه بیرون زده و منظره‌ی شهر از بالای آن به زیبایی مشخص است. در این شهر نیز چندین قلعه و کاخ زیای تاریخی قرار دارد و در کل، به هر سمتش که بروید، یک جاذبه‌ی تاریخی مهم پیدا خواهید کرد. تاج محل مروا و باغ‌های ماندور نیز از دیگر دیدنی‌های جودپور هستند.
  • اودایپور (Udaipur): اودایپور میزبان بزرگ‌ترین قصر راجستان بوده که ۳۰ متر بلندی دارد و جزو زیباترین‌ها در استان است. شهر دریاچه‌ها دارای مناظر زیبا و قصری دیدنی در دل دریاچه پیچولا بوده که جذابیت آن قابل توصیف نیست.
  • جیسالمر (Jaisalmer): مگر می‌شود به راجستان رفت و از شهر طلایی جیسالمر دیدن نکرد؟ این شهر رویایی با قصرهای زیبا و صحرای بی‌بدیل و تپه‌های شنی زیبایش، به واقع یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های راجستان به حساب می‌آید. مخصوصا اگر در طول سفر به دریاچه گادی ساگار بروید و از زیبایی‌های طبیعی این منطقه لذت ببرید.

حیات وحش در راجستان

چیزی که در مورد راجستان باید بدانید، این است که این استان دارای تعدادی از پارک‌های ملی هند و تنوع حیات وحش حیرت انگیزی است. اگر به پارک ملی رانتامبور (Ranthambore National Park) بروید، می‌توانید در سافاری‌های این منطقه، ببرهای معروف بنگال را از نزدیک ببینید. مناطق سرسبز و زیبای اینپارک ملی جزو زیباترین جنگل‌های این کشور به حساب آماده و انبهوی از پرندگان و حیوانات مختلف در آن‌جا زندگی می‌کنند.

یکی دیگر از پارک‌های ملی معروف در راجستان، پارک ملی کئولادئو گانا (Keoladeo Ghana National Park) است بیش از ۳۶۰ گونه پرنده مختلف در آن‌جا زندگی می‌کنند. این مکان جزو میراث طبیعی یونسکو به حساب آمده و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان در کل هند است. همچنین این محل، جزو ایستگاه‌های اساسی برای مهاجرت رپندگان نیز به حساب می‌آید.

غیر از این دو مکان، پارک ملی ساریسکا (‌ Sariska National Park) هم جزو مناطق محافظت شده مهم بوده که وسعت آن به اندازه ۸۰۰ کیلومتر مربع است و شامل چند بخش مختلف شده و تنوع زیستی و گیاهی چشم‌گیری را میزبانی می‌کند. در مناطق آبی این پارک ملی، انواع گونه‌های مارهای آبی و همچنین کروکودیل‌ها را مشاده خواهد کرد و در مناطق جنگلی نیز حیواناتی همچون گربه‌های جنگلی یا ببرها را می‌بینید.

 

سفر خانوادگی به دهلی در سال ۲۰۲۲

فعالیت‌های جذاب در راجستان

راجستان، تنها بازدید از مراکز تاریخی تور هند نیست و فعالیت‌های مختلفی هستند که در طول این سفر می‌توانید به سراغشان بروید.

کمپ صحرا در راجستان

سافاری‌های صحرا و کمپ زدن در مراکز خاص گردشگری، یکی از کارهای محبوب در راجستان است. در این کمپ‌های تفریحی که می‌تواند در طول شب نیز ادامه پیدا کند، برنامه‌های تفریحی همچون رقص محلی، موسیقی، پذیرایی و ... نیز به انجام می‌رسد و شما می‌توان در صحرا به انجام تفریحات خیجان انگیز از جمله راندن با موتورهای چهار چرخ یا جیپ سواری را نیز تجربه کنید.

بالن‌های هوای گرم در راجستان

یکی دیگر از فعالیت‌های هیجان انگیز در راجستان، سوار شدن بر بالن‌های هوای گرم است. امکان انجام این کار در جیپور را داشته و بعد از اینکه صبح زود به آسمان می‌روید، از آن بالا امکان تماشای منظره‌ای فوق‌العاده زیبا از جیپور و راجستان را خواهید داشت. کم‌تر فعالیتی در راجستان است که بتواند، خاطره‌ای چنین ماندگار برایتان خلق کند.

 

۱۲ رقص سنتی هند و زادگاه‌ آن‌ها

زیپلاین در راجستان

کلا فعالیت‌های هیجان انگیز در راجستان کم نیستند، اما یکی دیگر از جذاب‌ترین آن‌ها، سوار شدن بر زیپلاین معروفی است که در نزدیکی قلعه نیمرانا در منطقه آلوار واقع شده و در طول مسیر، هم منظره‌ی دره را مشاهده خواهید کرد و هم قلعه‌ها را و در این راه، حسابی بهتان خوش می‌گذرد. البته اگر با ارتفاع مشکل نداشته باشید!

فستیوال کایت راجستان

هر سال ۱۴ ژآنویه، یک جشنواره بزرگ با عنوان فستیوال کایت برگزار می‌شود و گردشگران زیادی از جاهای مختلف دنیا در آن شرکت می‌کنند. در این جشنواره، همان‌طور که اسمش پیداست، مردم با هوا کردن تعداد بسیار زیادی کایت به شکل‌های مختلف، جشن می‌گیرند.

 

رستوران‌های با ستاره میشلن در هند

خرید در راجستان

خرید از بازارهای شلوغ و جذاب راجستان نیز خود یک فعالیت توریستی مهم به حساب می‌آید. راجستان به چرم‌های مرغوب، سنگ‌های زینتی، جواهرات زیبا و البته ادویه جاتش معروف است و در این بازارها، چیزهای بی‌شمار و بعضا عجیبی پیدا خواهید کرد که بخرید و با خود سوغات هند به خانه ببرید. این بازارها را تقریبا در تمامی شهرهای راجستان، می‌بینید.

نکاتی که در سفر به راجستان باید در نظر بگیرید

  • اگر با تور به راجستان نمی‌روید، بهتر است برای سفر خود یک راهنمای رسمی با کارت شناسیایی بگیرید
  • بهتر است با توجه به فرهنگ عمومی مردم راجستان، از پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ یا خیلی باز خودداری کنید تا دیگران به شما خیره نشوند
  • برای بازدید از مراکز مذهبی، حتما بانوان چیزی همراه داشته باشند تا با آن‌ها، موهای خود را بپوشانند
  • در نظر بگیرید که روزها اگر چه راجستان گرم است، اما شب‌ها خنک می‌شود و باید همیشه لباس مناسب در کیفتان باشد
  • با توجه به غذای تند، بهتر است با خود قرص ضدحساسیت همراه ببرید
  • در اکثر فروشگاه‌ها باید از پول نقد استفاده کنید و خیلی‌هایشان کارت اعتباری قبول نمی‌کنند

منبع

 

۰۷ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران