مهم ترین اماکن مذهبی در ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
مهم ترین اماکن مذهبی در ایران

اماکن مذهبی ایران همیشه جزو پربازدیدترین مکان‌ها در کشورمان به حساب می‌آیند. کافی‌ست نگاهی به آمارها بندازید تا ببینید که مشهد، در صدر شهرهای توریستی ایران است و سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به آن‌جا سفر می‌کنند. اما بهتر است درباره دیگر اماکن مذهبی در ایران نیز حرف بزنیم. جاهایی که شاید بخواهید در طول سفرهایتان از آن‌جاها بازدید به عمل آورید.

 

حرم امام رضا (ع)، مشهد

تور مشهد همیشه بیشترین طرفدار را در میان گردشگران ایرانی داشته است و دلیل اصلی آن نیز، وجود حرم امام رضا (ع) در این شهر بوده و اغلب مردم برای برای زیارت به آن‌جا می‌روند. بنای حرم درست در مرکز شهر مشهد قرار گرفته و مکان‌های توریستی مختلفی از جمله چندین بازار و مرکز خرید در اطراف آن‌جا وجود دارد. حرم امام رضا (ع) دارای بخش‌های مختلفی است که شامل مسجد گوهرشاد، صحن‌های مختلف و حتی موزه شده و مدتی زمان لازم است تا بتوانید از همه جای این مکان زیبا و روحانی بازدید به عمل آورید. از لحاظ معماری نیز، حرم امام رضا (ع) یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی ایران به شمار آمده و دارای کاشی کاری‌ها، آینه‌کاری‌ها، منبت‌کاری‌ها و بسیاری ویژگی‌های دیگر است که آن را متمایز از دیگر ابنیه این چنینی می‌کند.

البته فراموش نکنید که شهر مشهد، جاذبه‌های فراوانی دارد که در سفر به این شهر، بهتر است به سراغ آن‌ها نیز بروید. از جمله بازارهای مشهد، مناطق زیبای طبیعی همچون شاندیز و طرقبه و البته پارک‌های آبی مشهد و بازی متعدد که این فرصت را برای گردشگران مهیا کرده تا در کنار زیارت، ساعاتی شاد را نیز در این شهر تجربه نمایند.‌

عکس: irancultura.it

 

حرم حضرت معصومه (س)، قم

مهم‌ترین جاذبه‌ی مذهبی و گردشگری در قم، حرم حضرت معصومه (س) است که دلیل اصلی توریست‌ها به این شهر مذهبی به حساب می‌آید. در واقع‌ حرم حضرت معصومه (س)‌دومین مکان مذهبی پر اهمیت در ایران محسوب شده و افراد مشهور زیادی از جمله علامه طباطبایی، پروین اعتصامی و حتی شاهان صفوی و قاجار در آن‌جا به خاک سپرده شده‌اند.

در این بنای زیبا که از مهم‌ترین اماکن مذهبی ایران محسوب می‌شود، از هنر ایرانی-اسلامی به شیوه‌ای منحصر به فرد استفاده شده است و کاشی‌کاری‌ها و مقرنس کاری‌های آن به واقع چشم نواز است. همچنین در داخل بنا نیز با آینه‌کاری‌های ظریف و فوق‌العاده‌ای بر می‌خورید که شما را شیفته خود خواهند کرد. همچنین در بخشی از مجموعه، یک موزه‌ی بزرگ وجود دارد که در آن‌جا آثاری تاریخی از زمان صفویه و قاجاریه نگهداری شده که شامل درهای ورودی حرم، خشت‌های گنبد، کاشی‌های قدیمی و ... می‌شود. همچنین در بخش دیگری از موزه می‌توانید، نقاشی‌ها‌، سکه‌ها، فرش‌های نفیس و بسیاری چیزهای دیگر را ببینید که از بازه‌های تاریخی مختلف به جا مانده‌‌اند.

 

مقبره و آرامگاه معروف بزرگان ایران

عکس: tebyan.net

 

حرم شاهچراغ (ع)، شیراز

از دیگر اماکن مذهبی ایران حتما باید به حرم شاهچراغ (ع) اشاره کرد که آرامگاه پسر بزرگ امام موسی کاظم (ع) بوده و در شهر زیبای شیراز قرار گرفته است. این بنای مذهبی پرطرفدار دارای کاشی‌کاری‌های بسیار زیبایی است که آن را جزو جذاب‌ترین نمونه‌های معماری ایرانی-اسلامی قرار می‌دهد. البته در شیراز چند بنای مذهبی مهم دیگر نیز وجود دارد که بد نیست در سفر به این شهر، سری به آن‌جاها نیز بزنید. از جمله مسجد جامع عتیق که ساخت آن به قرن هشتم میلادی بر می‌گردد و همچنین مسجد نصیر الملک که از زیباترین مساجد ایران و جهان محسوب می‌شود.

البته شیراز از جمله مقاصد محبوب در ایران بوده و جاذبه‌های گردشگری آن تنها به مراکز مذهبی‌اش محدود نمی‌شود. مجموعه تاریخی وکیل، حافظیه، ارگ کریم‌ خان، تخت جمشید و ... تنها بخشی کوچک از جاذبه‌های این شهر به حساب می‌آیند.

عکس: worldodyssey.net

 

حرم شاه عبدالعظیم، تهران

البته اگر اهل تهران هستید، نیازی نیست از شهر دور شوید تا به یکی دیگر از محبوب‌ترین اماکن مذهبی ایران برسید. حرم شاه عبدالعظیم نیز خود یکی از پرطرفدارترین مکان‌های مذهبی در کشورمان بوده و هر ساله تعداد بسیار زیادی از مردم ایران برای زیارت به این مکان می‌روند. شاه عبدالعظیم از نوادگان امامان محسوب شده و حرمی که حالا آن را مشاهده می‌کنید در سال ۱۳۳۴ ساخته شده است و جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید. البته گفته می‌شود که بنایی قدیمی متعلق به قرن سوم در این مکان وجود داشت.

افراد معروف زیادی در آرامگاه اطراف حرم شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به قائم مقام فراهانی، محمد رضا مهدوی کنی، ستارخانه و حتی ناصرالدین شاه اشاره کرد.

 

زیباترین کویرهای ایران برای سفر

عکس : pinterest.com

 

مسجد جامع جمکران، قم

مسجد جامع جمکران در ۶ کیلومتری جاده‌ی قم به کاشان قرار گرفته و با نام‌های دیگری همچون مسجد صاحب‌الزمان یا قدمگاه نیز شناخته می‌شود. پیشینه‌ی این مسجد به بیش از هزار سال پیش می‌رسد. اما توجه به این مسجد در یک قرن اخیر بیشتر شده و بازدید از آن‌جا به عنوان یکی از اماکن مذهبی ایران بسیار بیش از قبل شده است.

بنایی که در حال حاضر در جمکران مشاهده می‌کنید، در سال ۱۳۳۲ بازسازی شده است و بسیاری از بخش‌های آن تغییر کرده چندین سال بعد با بیشتر شدن جمعیت زائران، ساخت و سازی اساسی در آن‌جا صورت گرفت و بخش‌های متعددی به مسجد اضافه شد تا امکان پذیرایی از این تعداد مسافران را داشته باشید.

عکس: irandestination.com

 

دیگر مراکز مذهبی ایران

البته چندین مکان مذهبی مهم دیگر نیز در کشورمان از جمله امام زاده داوود، امام زاده صالح و ... نیز وجود دارد اما بد نیست، وجهی دیگر از امکان مذهبی ایران را نیز به شما معرفی کنیم:

کلیساهای معروف ایران

از دوره‌ی اشکانیان، مسحیت وارد ایران شد و از همان زمان تعدادی کلیسا در نقاط مختلفی از کشورمان ساخته شده است. برای مثال قره کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساها در کشورمان است که قبلا به اسم کلیسای سنت تادئوس شناخته می‌شود. این بنای تاریخی جزو آثار ملی بوده و از زیباترین بناهای مذهبی غیر اسلامی در ایران به حساب می‌آید.

کلیسای کانتور در قزوین که از زمان جنگ جهانی دوم به جا مانده، کلیسای وانک که بدون شک از متفاوت‌ترین و زیباترین کلیساها در کشورمان است و کلیسای زور زور که ساخت آن به قرن ۱۴ میلادی بر می‌گردد، مهم‌ترین مراکز مذهبی مسیحی در کشورمان هستند. اینجا یکی از معروف‌ترین کلیساهای ایران است.

عکس: iranparadise.com

 

آتشکده‌های معروف ایران

اما دین زرتشتی قدمتی بسیار بیش‌تر در کشورمان دارد و چندین مورد از اماکن مذهبی ایران، شامل آتشکده‌هایی می‌شوند که از گذشته‌های دور به جا مانده‌اند. از جمله آتشکده آذرگشنسب یا آذرگشسب که بیش از سه هزار سال قدمت داشته و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. بنای زیبا و تاریخی آذرگشنسب در آذربایجان غربی و در ۴۵ کیلومتر شمال شرقی شهرستان تکاب واقع شده.

آتشکده آذرفرنبغ از جاهای دیدنی دیگری است که از زمان ساسانیان و در نزدیکی شهرستان لارستان در استان فارس به جا مانده. متاسفانه بخش زیادی از این آتشکده تخریب شده اما هنوز هم می‌توان سکوی ۵ متری آن را مشاهده کرد. آتشکده آذربرزین مهر که آتشکده‌ای مقدس در خراسان رضوی به شمار می‌آمد و آتشکده آدریان که از آتشکده‌های فعال در کشورمان است و هر کدام برای دوره‌ای بسیار متفاوت در تاریخ هستند نیز از جمله دیگر اماکن مذهبی ایران به حساب می‌آیند که بازدید  از آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

معروف ترین خانه های تاریخی ایران

عکس: iranroute.com

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران