آشنایی با کاخ شیروان شاه باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
آشنایی با کاخ شیروان شاه باکو

باکو به عنوان مدرن‌ترین و بزرگترین شهر کشور آذربایجان سالانه میزبان توریست‌های زیادی می‌شود. از فرهنگ و سنت‌های این کشور گرفته تا خیابان‌های شاد آن همه‌ چیز برای جذب توریست‌ها مهیا می‌باشد. همچنین تور باکو به دلیل نزدیک بودنش به کشور ما همواره توسط آژانس‌های مسافرتی برگزار می‌شود. این بار تصمیم گرفته‌ایم تا یکی از جاذبه‌های تاریخی باکو را به کسانی که قصد سفر به این کشور کرده‌اند معرفی کنیم. پس برای آشنایی با کاخ شیروان شاه باکو تا پایان همراه ما باشید.

 

کاخ شیروان شاه باکو (Palace of The Shirvanshahs)

یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی که در تور باکو می‌توان از آن دیدن کرد کاخ شیروان شاه باکو می‌باشد. این کاخ در قرن ۱۵ام میلادی بنا شد. از آن تاریخ به بعد به دلیل سبک معماری و اهمیت تاریخی که داشت در بین توریست‌ها و ساکنان آذربایجان محبوبیت زیادی پیدا کرد. کاخ شیروان شاه باکو به قدری پراهمیت است که تصویر آن بر روی واحد پول آذربایجان (مانات) چاپ شده است. این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده و بارها مورد بازسازی و مرمت واقع شده است. امروزه لقب مروارید معماری آذربایجان را به خود گرفته است.

 

 ۹ تجربه هیجان‌انگیز در سفر به آذربایجان 

 Palace of The Shirvanshahs

 

ساختمان کاخ شیروان شاه باکو

ساختمان کاخ شیروان شاه باکو در قسمت قدیمی این شهر واقع شده است. گردشگران بعد از ورود به این بنا می‌توانند از قسمت‌های مختلفی از جمله مسجد، حمام، کتیبه‌های قدیمی و تاریخی، مقبره سید یحیی باکویی و ... دیدن کنند. آنچه در این ساختمان توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کند دو طبقه بودن این بنای ۶۰۰ ساله است. همچنین در معماری ساخت آن می‌توان سبک‌های اسلامی را که با معماری آذری‌ها تلفیق شده است و شامل گچ‌بری‌های بسیار ظریف و زیبا می‌باشد را مشاهده کرد. ساختمان کاخ شیروان شاه باکو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. این بخش‌ها عبارتند از:

 

Palace of The Shirvanshahs

 

  • ساختمان اصلی کاخ شیروان شاه

ساختمان اصلی کاخ از دو طبقه تشکیل شده است. طبقه اول مخصوص خدمه‌ها بود و پادشاهان و همسرانش در طبقه دوم زندگی می‌کردند.

  • دیوان خانه کاخ شیروان شاه

در کاخ شیروان شاه باکو قسمتی به عنوان دیوان خانه کاخ وجود دارد. این قسمت به شکل هشت ضلعی ساخته شده و بر روی آن گنبدی گذاشته شده است. آنچه در حین ورود به این دیوان خانه جلب توجه می‌کند دو کتیبه‌ بزرگی است که به زبان عربی نوشته شده است.

  • حمام کاخ شیروان شاه

درون کاخ یک حمام تاریخی قرار دارد. وجود این حمام مدت‌ها بعد از باز شدن در این بنا به روی گردشگران برای باستان شناسان روشن شد. گفته می‌شود که این حمام در قرن ۱۷ام میلادی ساخته شده است. از لحاظ مکانی در زیرزمین کاخ قرار گرفته است.  طراحی این حمام بزرگ طوری است که در زمستان‌ها هوای آن گرم می‌باشد.

 

  شرکت در فستیوال‌های هیجان‌انگیز باکو 

Palace of The Shirvanshahs

 

  • مقبره والدین پادشاه وقت در کاخ شیروان شاه

در قسمتی از ساختمان کاخ شیروان شاه باکو مقبره‌ای خاص ساخته شده است. گفته می‌شود این مقبره به دستور پادشاه وقت برای والدینش ساخته شد. این مقبره دارای طراحی و شکل زیبایی است که توصیه می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید.

  • مسجد کاخ شیروان شاه

قسمتی از این کاخ در آن ایام برای ساخت مسجدی زیبا و بزرگ اختصاص داده شده است. یکی از دستیاران پادشاه نیز در همین مسجد دفن شده است.

 

 شبگردی در بلوار ساحلی زیبای باکو 

Palace of The Shirvanshahs

 

مسیر رفتن به کاخ شیروان شاه باکو

این کاخ مقصد بسیاری از گردشگران در باکو می‌باشد. به همین دلیل دولت تاکسی، مترو و اتوبوس‌هایی را برای رفتن به آن اختصاص داده‌اند. شما می‌توانید با هزینه کم و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سفر خود با تور باکو به سمت کاخ شیروان شاه بروید و از از آن دیدن کنید.

 

 Palace of The Shirvanshahs

 

هزینه بازدید از کاخ شیروان شاه باکو

برای ورود به کاخ شیروان شاه باکو باید بلیط بخرید و هزینه‌ای بابت آن پرداخت کنید. با خریدن بلیط ورودی اجازه بازدید از تمامی قسمت‌های آن را خواهید داشت و دیگر نیازی نیست برای هر بخش بلیط جداگانه‌ای تهیه کنید. هزینه بلیط برای گردشگران دو مانات (تقریبا ۱۵ هزار تومان) می‌باشد. برای اینکه بتوانید از تمامی قسمت‌های این بنا دیدن کنید تقریبا دو ساعت زمان نیاز دارید. البته هیچ محدودیت زمانی برای بازدید کنندگان در نظر گرفته نشده است. گردشگرانی که قصد بازدید از این بنای تاریخی را دارند باید در بین ساعات ۱۰ تا ۱۸ در این مکان حضور داشته باشند.

۱۷ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران